15 oktober 2008

Sofia och Christoffer

Genom och under åren har jag shoppat mycket kläder i många städer och butiker. En av städerna har varit en mindre stor stad i Sverige. I den mindre staden öppnades det för många år sedan (av någon outgrundlig anledning) en butik med ett ganska coolt namn som hade en hel del kläder som ej fanns i mindre stora städer i Sverige. De hade först en butik vid det som är det större torget av två torg och senare startade de en större butik på något som heter Helfvetesgatan eller liknande. Den ägdes och ägs av den typ av butiksägare som ej trakterar mig alls, eller rättare sagt - som jag riktigt ogillar. Jag shoppade under några år kläder hos honom för belopp som gjorde att jag kände att det rimligen borde vara en hel del i omsättning på en kund, även i en mindre stad.

Ett av de viktigaste kriterierna när jag skall shoppa kläder är givetvis att det skall vara justa grejer jag är relativt ensam om, men minst lika viktigt är det att bli igenkänd av den som jobbar i eller äger butiken. Så vill jag ha det. Nåväl, inte en enda gång tycktes den mer än dryge ägaren känna igen mig under de år jag behagade handla hos honom...

Sommaren för tre eller om det var fyra år sedan knallade jag runt i den mindre staden på det som jag antar är den stora shoppinggatan. Att jag antar det beror på att jag där ser alla de stordriftsvarumärken som finns i alla shoppingcentra och på alla "turistgator" i resten av Sverige. Av någon anledning så tog jag en snedgata ned åt höger mot bäcken som flyter genom den mindre staden...och där fann jag en liten modebutik. Jag klev in och fann en glatt hejande kille innanför dörren som direkt började prata. Han berättade att han och hans flickvän hade varit igång med butiken ett tag och att de försökte jobba med varumärken som ingen annan i den mindre staden hade. Han hade rätt. En första snabb genomgång av plaggen visade att de hade snappat upp flera av de märken som de större privata butikerna i vårt lilla land då ännu ej hade vågat börja ta in. Jag minns att jag handlade en del redan första gången och har sedan dess handlat relativt mycket och så ofta jag kan hos dem.

Numera har de flyttat butiken till en större lokal på en av de större gatorna i den mindre staden.
De är modiga och intresserade personer som tror på det de gör och som jag kommer handla av så länge jag kan och så ofta jag kan.

Sofia och Christoffer! Ni har byggt en fantastisk känsla i er butik och ni är två grymt bra personer som det kommer gå bra för. Jag lovar er att jag i lördags njöt när jag gick förbi den blonda lufsen ståendes utanför sin butik (Ligger på den stora turistgatan nuförtiden. Jag tror att den på Helfvetesgatan, eller vad den nu heter, ej gick ihop sig) med era stora gröna fina kassar svängandes i båda nävarna. Tack för att ni finns, you are RaRe!

Inga kommentarer: