17 oktober 2008

Pastorn

En gång i tiden hade jag en kollega som kallades Pastorn. Ingen av oss visste varför han kallades så, kanske mest beroende på att oavsett när och hur vi frågade så fick vi ett snett leende till svar.

För några kvällar sedan var jag och en nuvarande kollega på en tapasbar och åt. Vi satt och småpratade bland annat om gamla arbetsplatser, och det visade sig att även han hade arbetat tillsammans med Pastorn en gång i tiden.

Jag jobbade med Pastorn för länge sedan och den nuvarande kollegan hade varit kollega med pastorn för 6-7 år sedan.

I början skrattade vi gott åt berättelser om Pastorn, men efter en stund blev vi rätt eftertänksamma. Vad vi egentligen kom fram till var att trots att vi båda jobbat tillsammans med Pastorn så visste vi egentligen ingenting om honom.

Vi var överens om att han kallades Pastorn, var född i Finland, i 50-årsåldern men mycket mer kom vi ej fram till. Med min kollega hade han arbetat som frilansande illustratör och med mig hade han jobbat som copywriter. Utöver detta var det enda vi kom fram till att han var liten, sunkig och lyhörd.

Nu när jag skriver detta kommer jag på en grej till. Pastorn berättade en grymt skum grej på en julfest en gång. Han berättade att han hade svårt att somna på tisdagar. När jag frågade varför, så sade han att hans grannar alltid brukade ha sex på tisdagar och att han förde statistik på hur länge de höll på.

Olika äro livets nöjen!

Inga kommentarer: