01 mars 2009

En helt fantastisk film

Trodde att jag aldrig skulle uppleva två saker i en; en grymt bra film och dessutom svensk. Helt oförberedd hamnade jag i mitten av veckan på en förhandsvisning av "Män som hatar kvinnor" sittandes i en privatsalong med fantastiska säten. Tydligen baserad på en eller flera av Stieg Larssons tre böcker. Jag har aldrig läst dem, men möjligheten är nu mycket stor att jag gör det. Vet heller ej vem som regisserat filmen men jag ber att få gratulera och hävdar att du har gjort en helt fantastisk film med grymt bra dialoger, karaktärer, story, foto och skådisar. Jag kan bara säga en sak som inte var grymt. Var det tvunget att ta med Martin Beck som är far till alla barnen som den mer än medelålders sonen till någon nazistsympatiserande ålderman? Trots detta höll allt hela vägen igenom. Några scener var så starka att jag fasen knappt ville titta, men även det var en stor del i upplevelsen, intrigen och helheten. Och den kvinnliga huvudrollsinnehavren, wow och modern! Jag säger bara en sak, gå och se filmen. Själv skall jag se om den.

Inga kommentarer: