06 augusti 2010

65 år sedan Hiroshima

Den 6 augusti 1945. Klockan är kvart över åtta och det är morgonrusning i Hiroshima när den första atombomben detonerar. Fram till slutet av 1945 dog 140 000 personer av bomben och dess verkningar. Sedan dess läggs det namn till listan till än idag av verkningar och skador. 


Idag kan material som skulle kunna räcka till 100 000 Hiroshimabomber vara på drift i världen.  


Världen är bra rutten, maktsugen och korkad ibland. Och det vette fasen om de goda människorna är tillräckligt många på denna vår lilla jord.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Drivmedel, kan det vara svaret på uppkomsten till alla "moderna" krig?
För att snabbskumma, 1941 stoppades exporten av olja till Japan från Sydostasien som då kontrollerades av amerikaner, britter och holländare. Detta pga av oro inför Japans alltför entusiastiska "expansion". Den japanska militärregimen under premiärminister Hideki Tojo såg detta som en aggressionshandling riktad mot Japan och planeringen för en attack mot USA:s och de västeuropeiska staternas intressen i regionen inleddes.
Bom, Krasch, Bang...och efter en rad utomordentligt ostrategiska beslut för USAs räkning i det så kallade "Stilla havs Kriget" så lackade (de icke krigsförda) av folket tillsatta Amerikanska politikerna ur...och satte ner klacken med nya oprövade vetenskapliga landvinningarna..."The Atombomb"
Ja, så skulle man kunna sammanfatta den sidan av kriget om...ja, vad var det om nu igen!
Tur att alla är sams igen...utom i några fall där några "bad guys" tjyvhåller på, ja vadå?
R.S

Anonym sa...

Du har rätt, vi är till stora delar egoistiska och fientliga... tyvärr!!! / Jonas

Anonym sa...

Se en skolklass, typ 1an...är dom till stora delar egoistiska och "fientliga"? Hoppas inte det i våra barns skola....Om inte, vad är det som händer sen då....kan du förklara, Jonas!? Är kidsen så sönderjämnförda med vad?...och vem gör att dom jämnför varann i just negativt hänseende...
jag tror det är ett spöke det du beskriver, tror faktiskt att vi har ett val...att enkelt konstatera att tingens varande är beständigt och understödja det med "vad var det jag sa" förnumsighet, eller att från vardagsnivå upp till så långt vi når kicka skiten ur gamla traditionella samhällsteaterroller...men det kräver mod, mycket, mycket mod....och en stor portion charm!
Egoistiska, den ger jag dig, men fientliga....nä, det vet vi bara är ett rigit sinne fullproppat med förprogrammerade normer som säger att det är så...och så kan det förbli, om vi inte sätter lite f-ing seriös hopp till grannarna....även om deras alarmklocka rang i 3 dygn....
Det här egentligen mycket enkelt! Vi börjar med att inte upprepa klischér!

R.S

Unknown sa...

Jag ger Rockstjärnan ledning på poäng, har Jonas kastat in handduken?

Unknown sa...

Och jag gillar ditt svar R.S., kanske är så att Jonas läst McMaffia!

Anonym sa...

Haha, jag vann...tror inte ett skit på det jag skrev...eller gjorde jag det;)
R.S

Anonym sa...

Alla är onda och jag har inte läst McMaffia

Jonas

Anonym sa...

Gör det...och btw, jag är god;)
Den här tråden kan vi hålla liv i ett tag va...nähä, nu blev det moderepotage från den senaste RaRevisningen...hm, låt mig se...cigarettbränhål på cashmirstay-ups för Män???
R.S

Unknown sa...

God och normal. Kul! Har du sett den nya kollektionen alltså!?

Anonym sa...

Heja Staterna! Eller kom det helt fel här? Var kanske när jag var yngre allt ont stoppades av dem? Eller?

Johan