22 mars 2010

Urbota dumhet kontra yttrandefrihet

Det pratas en massa om en svensk konstnär som sägs vara mordhotad. Vore tråkigt om detta stämmer och för djäkligt om detta dödshot leder till fler handlingar.

Men efter att ha tänkt igenom detta lite så har jag en del synpunkter.

Skulle jag själv få för mig att göra en målning där jag porträttarerar någon som är en förebild för andra som en rondellhund?
Om många tar illa upp eftersom det känns som en kränkning är det då något att gömma bakom yttrandefrihet?

Jag är säker på att jag själv aldrig skulle få för mig att göra detta porträtt och jag skulle se yttrandefrihet som ett dåligt skydd om jag tyckte att detta var min rättighet som konstnär.

Om jag däremot var emot förebilden för andra eller om jag ville ha uppmärksamhet som var värd att riskera sitt liv för? Eller båda?

Jag kan inte sätta mig in i hur en såpass korkad person i så fall tänker eller inte tänker.

Dessutom, yttrandefrihet eller ej. Det måste ändå vara mottagaren av ett budskap som avgör om den känner sig kränkt eller ej.

Min slutanalys är att jag ej kan sätta mig in i situationen och hur ett beslut tas av konstnären att göra porträttet. Därmed betyder det för mig att personen kanske har tagit beslutet på de grunder ovan som jag ej kan sätta mig in i.

Mitt fria yttrande är; Urbota dumhet. Slut analys!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Och där brann det till på RaRe's tangentbord.

Anonym sa...

Helt rätt! Tycker han verkar helt urblåst och mediasuktande.

V1

Small town boy sa...

Religionen får aldrig, aldrig diktera villkoren för yttrandefrihet! Och då menar jag all religion.
Inte heller hot om våld.
Om konstnären är urblåst eller inte, om det är god konst eller dålig konst spelar ingen roll.

Anonym sa...

Small Town Boy!
Men den urblåsta så kallade konstnären kunde kanske ha gissat att någon skulle ta illa upp och tänka sig att det fanns en risk. Skulle du bära en t-shirt som visade Johan Mjällby med utsträckt högerhand i AIK-tröja? Religion eller inte, vissa saker gör inte kloka personer av risk att någon skall ta illa upp eller att det bara är allmänt korkat.

Zege

Anonym sa...

Förstår hur Small Town Boy menar men tycker att det oavsett religion eller inte är otroligt respektlöst att attackera en förebild för så många. Håller med om att det är urbota dumt.

Dritten

Small Town Boy sa...

Zege:
Personligen skulle jag inte bära en t-shirt med Johan Mjällby överhuvudtaget.
Om nån annan vill gå med den som du tar som exempel så skulle jag tycka att det var en mindre intelligent person som vandrade runt i den.
Och jag skulle förstå om Mjällby som en högst levande individ protesterade och ville ha bort sin bild från tröjorna. Men Sverige är ett öppet och fritt land där till och med nazister får marschera på våra gator. Jag kräks över dom men deras rätt är lika stor som min att säga sin mening. Även de muslimer som är förbannade och kränkta har rätt att demonstrera mot rondellhunden. Men hot och försök att tysta en fri röst är inte okej i ett öppet samhälle.

En annan sak: Om man ska ta hänsyn till att andra grupper tar illa upp så kommer vi snart att leva i ett samhälle där ingen får eller vågar säga någonting för "risken" att råka illa ut.
Vi är ju ett av världens mest lättkränkta folk
Vill du leva så?
Människor blir kränkta och tar illa upp hela tiden, det är allt ifrån fel namn på glassar till mer förståeliga frågeställningar, som ditt Mjällby exempel.

Vi skulle få lägga ner större delen av den svenska pressen om alla kränkta och illa behandlade personer skulle ge sig till känna och kräva censur. Vad som är heligt är väldigt olika för olika personer. Religiösa bör inte ha någon särställning där.

Samtidigt ska man komma ihåg att det är rätt få av det totala antalet muslimer i världen som känner sig kränkta. De flesta skakar bara på huvudet och tycker att konstnären är korkad och dålig, om dom överhuvudtaget känner till händelsen.
Man väljer hur kränkt man vill bli...

Anonym sa...

Kul att det brinner till lite. Är det så att Small Town Boy vann denna diskussionen?

Kidda

Anonym sa...

Är det då vettigt att göra detta frågar jag mig? Jag ser det som totalt poänglöst och jag håller med om att jag aldrig skulle fått för mig att göra det själv.

Att det råder yttrandefrihet är självklart. Att han försökte bli berömd i Danmark när han gjorde den är ett faktum.

Håller helt med om det Small Town Boy skriver, men skulle som någon skrev aldrig gjort det själv.

Märker nu att jag bara var sugen på att vara delaktig i diskussionen och egentligen inte får till något vasst:)

Tack för bra blogg! Keep up the dialogue!

Anonym sa...

Blir alldeles till mig av denna diskussionen och tycker såväl MrRaRe som ni andra har rätt. Ledsen men jag håller med alla.

Jag har dock en misstanke som kanske säger mer om mig än alla andra besökare här. Förstå mig rätt, jag fick tips om denna bloggen för snart ett år sedan och läser den varje dag. Löööve it. Jag vet inte vem du eller ni som skriver den är, men jag tror att din eller er proffession är att tycka och skriva. Jag tror dessutom att du eller ni samt de som kommenterar är välkända eller kända personer allihop. Men... Det är bara min teori:) Har sett att andra som försökt få svar ej får det så egentligen vill jag bara "vara med lite... Och jag antar att hela grejen faller om det visar sig att ni svarar och att jag har rätt...

Nåväl, tack för underhållningen du eller ni eller ännu fler bjuder på...

Tack för (blev många) orden och keep the secret:)

JB

Anonym sa...

Tack för kul diskussion. Såg precis på Text-TV att Mjällby eventuellt skall bli tränare i Celtic. AIK nästa?