21 mars 2009

Upptäck eller återupptäck Reeperbahn

Det fanns ju en tid då jag och mina vänner sprang och letade efter skivor på daglig bas. Det letades bootlegs med Pistols och annat. Det sprangs på svenska och britiska bands spelningar på alla möjliga ställen. En av de singlar jag hittade denna period hade en a-sida som hette Havet ligger blank och gruppen hette Reeperbahn. De släppte 1979 denna singel och LP:n Reeperbahn. På den tiden var banddeltagarna Olle Ljungström, Dan Sundquist, Eddie Sjöberg och Peter Korhonen. Reeperbahns genombrott skedde 1981 med LP:n Venuspassagen.

1983 släppte de två LP, den underbara Peep Show och den än mer magiska Intriger. Precis innan Intriger speladess in, begick basisten Peter Ivarss självmord. På denna skivan fanns Latte Kronlund, Fred Asp och Fralle Holmqvist med. Med var även Irma och Idde Schultz. I slutet av 1983 splittrades Reeperbahn.

Däremellan hade de tyvärr gjort sig kända som Nurnberg 47 i den fantastiskt usla filmen G och en skiva som hette Samlade Singlar.
Vad som hände efteråt var att Olle bland annat hade gruppen Heinz & Young tillsammans med Heinz Liljedahl och de gjorde en grym skiva med covers.

Under några månader 1986 återförenades Reeperbahn med orginaluppsättningen och det höll bara några månader, men jag hann se ett par konserter.

Det släpptes sju singlar när de höll på. 1993 kom det en grym samlingsskiva som heter 79-83.

Oförglömliga spelningar med Reeperbahn har jag sett många men starkast minne har jag av en de hade på Mudd Club en sen natt i Göteborg och ljudet hade pajat, vilket alla märkte utom Olle. Olle bara fortsatte. Olle ställde sig och rappade om elektricitet i 10 minuter.

Om du ej har upptäckt dem eller bara skall återupptäcka dem, så tryck in Reeperbahn på Spotify och njut.

1 kommentar:

Anonym sa...

Grymt bra BAND!!!
P.F
:>D