05 juli 2009

Konsert i Trädgårdsparken

Det var inte så planerat och blev därför väldigt nice. I början av veckan frågade Rolenzo några av oss om vi skulle med på konsert i Trädgårdsparken i Little Village. Det var dags för herr Wadling, Anna Ternheim och Thåström.

Några hängde på och det blev en kul skara som samlades på det gröna gräset i Trädgårdsparken: Gudinnan, Prinsessan, Rolenzo, Valvet, Fröken Touch, HippHopp-stjärnan och MrRaRe.

En tanke som slog mig flera gånger under kvällen var att det var en sådan där afton där jag påminner mig själv om hur djävla bra jag har det och vilken förmån jag har av att få umgås med en massa olika personligheter. Om du hade kommit och lämnat en lapp i ovan grupp och bett oss att skriva våra tre favoritartister, tre favoritböcker och tre favoritfilmer så skulle förmodligen ingen av oss nämna samma filmer, artister eller böcker. Underbart.

Och konserten då....

Den inleddes med briljanta Freddie och jag satt och låg omväxlande ned med slutna ögon och tänkte tillbaka på en lugn konsert i ett konserthus där minsta nyans gick att uppfatta. Detta för att jag insåg att en stor och grön park är fel forum för farbror Freddie. Hm!

Efter detta stiftade jag bekantskap med Anna Ternheim. Första gången live och har hört henne ganska lite i övrigt. Grymt nice bekantskap. Utan liknelser i övrigt så var det samma känsla som framkallades som jag fick första gångerna jag stiftade bekantskap med Sade. Skall lyssna och läsa in mig på Anna. Nice!

Så var det då dags för artisten som jag sett så mycket för mer än 20 och 25 år sedan, Thåström.

Han brann, kokade och bluddrade mycket på den tiden. Han måste vara kluven inför att vara en etablerad artist som många från helt fel boende och med helt fel ranking i taxeringskalendern står och nynnar till och som kan texterna. För mig har Thåström blivit en Lundell som tangerar till en Ledin. Dock ej patetiskt som Lundell och Ledin, väldigt väl arrangerad, med lika banala texter som dem och med en ganska folklig och rumsren publik och approach. Gäsp!

Kan vara dags att få bli inspirerad eller imponerad av en ny artist, var ett tag sedan.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle se dem när dom spelade i fornstora dagars lilla fängelseö=Långholmen...men, orkade inte, bara jag tänker på folkfest/festival så får jag borrelia...antar att jag instämt med dig om jag varit med er!
Nu vill jag av en slump snubbla in på nån folktom rockklubb och tappa hakan åt något jag inte hört en zillion gånger förut:(
tänker med ett saligt leende på när det hände sist...en okänd Jeff Buckley på skivbolagspromogig! Det small i golvet när käken föll:)
R.S

Anonym sa...

Tyvärr håller jag med dig R.S

Sitter och klurar på när det senast hände och kan ej minnas...

Kan ha varit en grup från Manchester när jag såg dem långt innan de slog igenom och först något år efter jag sett och hört dem som jag visste namnet på dem...

Unknown sa...

Jag kan själv absolut ej komma på när jag senast såg något nytt och annorlunda på stor eller liten scen.

Anonym sa...

Antingen så é vi gamla eller så kommer det verkligen inget kul nytt. Har precis kommit från Roskilde och det var de nada.

Var finns de som, precis som du skriver, bullrar och brinner?

Jonas

Anonym sa...

Det nya fräcka finns där...men jag är rädd att jag inte har förmågan att uppskatta den, såg en affisch fylld av namn och "samtliga" slutade på DJ...förr i världen gavs det epitetet till den som på fest hoppade från den ena höjdpunkten till den andra på vinylskivorna, utbristandes, -lyssna ra', efter introt kommer värsta trumfillet, osv, osv! I jakten på de "små små detaljerna som gör det"...hackigt och inte så lite enerverande, men för de invigda en guldåder av samtalsämnen:)
Jag får lite samma feeling idag...men vem orkar leta efter ljuspunkter med DJ's som publikmagneter???
det glimrade till igår när jag såg Jools Hollands lysande musikprogram... där var både Damon och Simenon mm mm, men nä, inte när dom avrundade sin låt med att glida in i London Callingriffen, kändes inte lite billigt, The Hours då??? Lät riktigt lovande, men det dog när jag idag lyssnade på det tveksamma resultat dom uppnått när dom försökte överföra livenerven till "platta"...just vad det lät, Platt!
Jakten går vidare på den för mig skräddarsydda musikupplevelsen...önska mig lycka till;)
R.S

Unknown sa...

Lycka till!