08 juli 2009

Arv enligt Afrikakungen

För många många år sedan satt jag med min dåvarande svärfar, låt oss kalla honom för Afrikakungen, och pratade. Som jag minns det satt vi en kväll och pratade om ditt och datt. Eller rättare sagt, han pratade en massa om sig själv och jag lyssnade mycket intresserat och med ett andäktigt uttryck...

Han sade som ni föstår oftast ganska mycket och få var de saker som ej handlade om honom eller där meningarna inte inleddes med ordet jag. Vill dock betona att jag tycker att han var en kul djäkel och jag kommer återkomma med fler kul saker han fick ur sig som jag minns.

Denna gången gällde det hans ekonomi och hur han tänkte kring pengar. Vi kom in på ämnet arv och att jag frågade undrande hur han trodde att hans framgång och enorma förmögenhet påverkade hans barns ambitioner. Afrikakungen förklarade att den dagen han och hans fru gick bort så skulle det ej finnas en spänn kvar till barn eller någon annan. Pengarna och tillgångarna skulle de leva upp själva.

Vad tänker du gällande dina föräldrar och dina barn?
Samlar du för att de efter dig skall ha eler få?
Ser du till att dina föräldrar skall leva sparsamt så att du skall få?

Hur tänker du gällande arv? Som Afrikakungen kanske?

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant! Tror att när fingrarna väl värker för mycket, så går instrumenten (som då är värda quite a bit) till försäljning och beroende på tiden tills dess, så får de kära då, antingen varsin tjock sedelbunt alternativt en säck med Boforsaktier...som väl aldrig kommer att "drabbas" av någon kris;)
Tycker jag verkar väldigt klokt!
R.S