18 januari 2010

Är det bra att ha med honom i TV?


Jag försöker att titta på morgonprogrammen på TV4 helgerna, speciellt på intervjuerna. Varje vecka så finns Bengt Åke Frithiofsson med i programmen på lördagarna. Jag känner honom inte och har aldrig träffat honom. Det jag skriver här är bara mina egna funderingar och jag har inga belägg för dem. Se dem som en fundering.

Bengt Frithiofsson ses som en vinexpert, författare, vinmarknadsförare, och som anställd deltagare i TV4 samt programledare. Han är sedan länge flitigt anlitad vinexpert i TV och tidningar. Han arbetar med egna kollektioner av olivolja och vin.

Jag far lite illa av att se en person som känns som någon som kan ha en alltför stor kärlek till dryck och som verkar vara en som har något svårt att låta bli att dricka utan att tycka om det mer än många andra.

Om det är så att Bengt har problem med att låta bli drickat så borde hans arbetsgivare ta sitt ansvar. Om jag har helt fel så kommer jag fortsätta att ha oron när jag ser och hör honom.

En annan sida av det hela är att jag är tveksam till att det sitter personer och dricker champagne, provar vin och sprit på förmiddagar i TV när det finns så många som sitter och försöker undvika det. Jag menar inte att vi skall skapa regler, förbud och tider för när det är OK. Jag bara konstaterar att jag ej ser fördelen med att visa det på vardags- och helgmorgnar. Även om jag förstår att det finns ekonomi inblandat. Och tyvärr tenderar moral och ekonomi att alltför ofta separeras. Så även ansvar om jag har rätt om Bengt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Konstigt! Kollade i lördags och sade till Karin att du säkert kommer skriva om honom någon gång.

Weird att se att du gjort det idag.

Jag håller med omvdet du skriver. Har heller inget belägg för det men har samma vibbar. Vi sade samma sak om han som var med i Rederiet och som bryter mat och greppar glaset. Heter han Per?

Sköt om dig!

Johan