23 maj 2010

Skoputs och skovård

Några av er har frågat efter tips om hur att vårda sina skor. Jag är bra på det, är helt enkelt brapå att sköta mina skor.

Här kommer mina grundtips:
Impregnera dina skor ordentligt innan du börjar använda dem. Om du är som jag börjar du smutsa ned mockabootsen innan du impregnerar dem så att d eser snyggt slitna och ruffiga ut.

Smutsiga skor skall rengöras före den egentliga vården. Därefter vårdar du skorna med ett lämpligt skovårdsmedel.

Skor skall bytas varje dag. Då får materialet vila. det kommer dagligen cirka 20 ml fukt från fötterna och skorna behöver cirka 24 timmar på sig för att torka.

Lämpliga skoblock hjälper till att hålla formen på skon och rätar ut gångveck. Använd dock ej när skorna är fuktiga.

Tjejer jag känner som kan skor säger att du skall klacka om stilettklackar så fort du köpt dem.

Om dina skor luktar något gammalt:
Stoppa skorna i frysen. Ett dygn i kylan gör att bakterierna dör och att dina skor luktar bättre.

Förebygg genom att aldrig gå barfota i dina skor. Använd hellre tunna strumpor eller steps. Om de syns på ett anskrämligt sätt i dina små bedårande ballerinaskor så lägg i en tunn frottésula som absorberar fukten och minimerar lukten.

Smuts:
Försök sudda bort fläckar med ett vanligt suddgummi, men se först till att det inte finns rester av suddad blyerts på sudden.

Tvätta försiktigt med en svamp eller tandborste fuktad med lite vatten och diskmedel.

Om skorna blivit våta eller fuktiga:
Stoppa tidningspapper i skorna och låt dem torka långsamt.
Om de blivit smutsiga så rengör ordentligt innan du putsar om eller impregnerar skorna. Om du inte som jag gillar ruffiga mockaboots.
Torka aldrig skorna ovanpå ett element då skinnet riskerar att bli hårt och spricka eller krackelera.

Någon som har fler tips?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan den här ha skrivits efter att du åt middag med mig och artigt framförde att det är bra att vårda sina skor...

Tack oavsett, kul och bra tips

"Stålis"

Anonym sa...

Hur har du gjort med dina ljusa F+B? De var ju ruffiga från första catwalken?