07 juni 2010

Jantelagen

När mina föräldrar och jag själv växte upp så rådde Jantelagen i allra högsta grad. Jag har dock aldrig riktigt vetat om det är en fabel eller något med någon slags religiös grund.

Har tittat runt lite och det visar sig att Jantelagen är en uppdiktad lag formulerad av norrmannen Aksel Sandemose i en bok som heter En flykting korsar sitt spår från 1933. Aksel Sandemose växte upp i den danska staden Nykøbing Mors, en stad han i boken kallade Jante, och därav namnet Jantelagen.

Jantelagen formulerar den oskrivna lag, som säger att man inte får sticka upp och tro att man är bättre än andra på något sätt. Jantelagen kopplas ofta till kultur på många landsbygder och platser i Skandinavien, men motsvarande fenomen finns på många platser i världen.

Jantelagen på svenska (från Wikipedia)

Du skall inte tro att du är något.

Du skall inte tro att du är lika god som vi.

Du skall inte tro att du är klokare än vi.

Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.

Du skall inte tro att du vet mer än vi.

Du skall inte tro att du är förmer än vi.

Du skall inte tro att du duger till något.

Du skall inte skratta åt oss.

Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.

Du skall inte tro att du kan lära oss något.

I boken tillfogas ett elfte bud, som brukar kallas Jantelagens strafflag. Den är formulerad som en fråga:
Tror du inte att vi vet något om dig?

Användningen av strafflagen beskrivs genom ett citat:
”Den enda fras som utgör Jantes strafflag, var således mycket innehållsrik. Den omfattade allt, och så måste den också vara skriven, för absolut ingenting var tillåtet. Den var också utformad som en anklagelse, med alla slags ospecificerad brott i utsikt. Dessutom var den, allt efter tonfallet, lämplig för utpressning och förledelse till brott, och den kunde också vara det bästa försvarsmedlet." (Ur kapitlet ”Du tror kanske inte att jag vet någonting om dig”)

Jag har som sagt alltid haft svårt att förstå var denna otäcka stil kommit från och framförallt blvit lite skrämd av att människor anväder ovan lagar som uttryck rakt av. Nu undrar någon kanske hur denna bok kunde få sådant genomslag? Boken var bara  en spegling av hur historien och kyrkorna präglat människor och däför finns mycket av detta tyvärr kvar än idag. Själv skulle jag vilja vända på allt och skriva och använda den riktiga Jag-lagen.
 
Jag-lagen på svenska (från MrRaRe)
Du skall veta att du är något.

Du skall veta att du är minst lika god som vi.

Du skall veta att du är minst lika klok som vi.

Du skall veta att du är minst lika bra som vi.

Du skall veta att du vet förmdligen vet mer än oss.

Du skall veta att du förmodligen är förmer än vi.

Du skall veta att du mer än duger till mycket.

Du skall gärna skratta med oss.

Du skall känna att många bryr sig om dig.

Du skall veta att du kan lära oss mycket.

I boken tillfogas ett elfte bud, som kallas Jag-lagens belöningslag. Den är formulerad som en fråga:

Tror du att vi vet något om dig?

Användningen av strafflagen beskrivs genom ett citat:

”Den enda fras som utgör Jag-lagens strafflag, är mycket innehållsrik. Den omfattar allt, och så måste den också vara skriven, för absolut allting är tillåtet. Den är utformad som en uppmaning, med all slags ospecificerad nyfikenhet i utsikt. Dessutom ärr den, allt efter tonfallet, lämplig för belöning och förledelse till öppenhet, och den är det bästa sättet att visa nyfikenhet." (Ur kapitlet ”Jag vill veta mer om dig och göra oss till vi”)

1 kommentar:

Anonym sa...

Aha, så det är Jag-lagen som gäller nu... Skulle det inte vara ett par punkter om att det är ok att älska andra så länge du älskar dig själv mer... Och att det kanske skall vara med en punkt som berör att vissa alltid prioriterar jobbet... Kanske har jag fel...

Puss Ann