10 juni 2010

Che Guevara

Genom åren har en massa människor och vänner runt mig pratat om Che Guevara. Det finns de som tycker att han på något sätt är en hjälte och det finns de som verkar tycka att det var en halvfigur. Jag har sett honom på tröjor, flaggor, kepsar, tavlor, muggar, väskor och annat. Men varför?

Jag har ibland försökt sätta mig in lite i storyn om hans liv och gjort försök att bli fascinerad. Erkänner villigt att jag ej får något intresse och heller ej någon rätsida på vad det var för en jeppe. De som hyllar Che Guevara, gillar de även Fidel Castro? Att var en slag frihetskämpe förstår jag, men han ersatte bara en diktator med en annan vad jag förstår. Är det något att frihetskämpa för?
Jag får nu göra ett par försök till att bli imponerad, jag har inte fått till det med intresset riktigt. Få nog läsa lite mer, så att ingen som ser upp till honom blir arg och irriterad på mig... Det vore ju förfärligt om jag kommer fram till att detta är ytterligare en person som inte berör och egentligen bara är en myt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur vågar du ifrågasätta CG. Han är ju heligare än Herren... Trots att det du skriver i inlägget förmodligen är sanningen:)

Bra blogg mannen /TP

Unknown sa...

Tack för det TP!:)

MrRaRe