21 januari 2011

Sid Vicious

Sid Vicious. Nu är det inte många som tycker något men så var det inte då. Alla tyckte något. Vad var Sid för en...?
Han föddes som Simon John Ritchie och året han föddes var 1957. Och nu i efterhand räknas han som en av de viktigaste aktörerna i punkrörelsen. Vad det var för person känns svårt att ta reda på och frågan är kanske snarast om hans ens själv kunde svara på det.
Vid 20 års ålder, hade Vicious redan spelat i flera brittiska band. Han var mer känd som någon som hade attityd än stor lämplighet och förmåga som basist. Hans tre accord räckte inte riktigt till för att kunna livnära sig som studiomusiker. Själva namnet gavs till Sid från hans dåvarande vän John Lydon, som hade en hamster som heter Sid Vicious.
Sid var ett stort fan av Sex Pistols när han blev tillfrågad att gå med i bandet 1977, och att hans intåg blev även början till upplösningen av Sex Pistols. Sid verkar ha förstört bandet inifrån, precis så som han gjorde med sig själv tillsammans med sin flickvän Nancy. De var heroinister och Sex Pistols fanns bara ett år efter att Sid hade anslutit sig till. Kanske skulle Pistols ha behållit Glen Matlock, fast Sid gjorde Sex Pistols mer berömda... om det nu var den sporten de deltog i!
 
Sid tog i alla fall “Live Fast, Die Young”-filosofin på allvar.
Han praktiserade någon form av "My way", här i hans alldeles egna version.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sid var en idol och förebild då, sedan gick det några år och jag tyckte kanske inte att det var jätteball att jag gillat honom. Men idag måste jag faktiskt säga att jag saknar Sid, annat och andra kul från denna eran. Tykcer att det mesta är grymt slätstruket numera. Antar att Mister Rare håller med?

Janne

Unknown sa...

Janne! Så timid som jag är så håller jag alltid med. Möjligen med undantaget att jag kanske vare sig avgudat eller ogillat honom. Samtidigt som jag tycker att det är förbannat onödigt när personer bränner bort allt.

Take care MrRare