09 juni 2011

Dödsstraff

Läste i en folder som jag fick från Amnesty


DÖDSSTRAFFET ÄR INTE ETT STRAFF

DET ÄR ETT BROTT


Jag gillade catchen och blev nyfiken. Denna folder innehöll statistik om hängningar, dödliga injektioner, elektriska stolen, arkebusering, halshuggning och stening från ett gäng länder i världen. Det är fem länder som leder denna vansinniga statistik: Kina, Iran, Nordkorea, Jemen och USA. Överraskande länder va?


Jag förstår och respekterar Amnesty's jobb. Jag är även medlem och ger gåvor.


Min tanke som kom efter att ha läst statistiken är inte bara att det är olagligt och ett brott. Jag funderar även på vad som är rätt om brottet är rätt dömt och brottslingen bevisat skyldig. Vad är rätt straff? Är det att sitta inlåst utan att träffa någon förutom vakter resten av sitt liv? Är det rätt att sitta i isolering? Är det så att den ska ha minimum av mat, luft och dryck? Ska de ges en andra chans? Vad skulle jag tycka som anhörig eller om jag var ett offer själv? 


Är det "lite" rätt ibland? När det gäller barnvåldtäkter så tycker tydligen Usama Um Barrack att det är rätt, när det gällde Saddam sa vissa av mina vänner att det var rätt, och så vidare...


Jag ska klura på den här, jag vet inte vad jag tycker. Vad tycker du?


Här kan du gå med i Svenska Amnesty på FB.


Och här på Twitter.

1 kommentar:

Anonym sa...

Döda alla? Kidda