29 juli 2011

Bedrövligt

De flesta ord och meningar som går att formulera om det som hände den 22/7 i Norge är redan skrivna. Bedrövligt blir det ord som jag sätter på det offatbara, uppenbara och tragiska.

Jag satt och följde rapporteringarna i Paradiset med Min Lilla och ganska snart efter att vi fick rapporterna om beskjutningen på ön så sa jag till Min Lilla att jag hoppades att det var en eller flera högerextremister som låg bakom det. Och detta skriver jag för att det var vad jag tyckte och för att det varit en liten liten ljusglimt mitt i denna bedrövelse att det var det. Jag asvkyr all form av vänster- och högerextremism och framförallt avskyr jag alla läror som hävdar att de har mer rätt att leva än andra. Att jag tänkte på just högerextremistr denna gången beror på att jag är rädd för de strömningar som är påtagliga på denna jord och bland de människor vi delar trampet på jorden med.

Så kanske kan det som hände föra med sig att vi var och en blir lite mer varse vad vi säger, tycker, tänker och känner gällande alla andra människor.

För alla er som drabbades i olika former så hoppas jag att ni har allt mänskligt stöd som står att finna.

Till den som ställde till med bedrövelsen och alla dina gelikar säger jag sök hjälp och se till att bli inlåsta. Ni är lika oavsett vad ni hävdar att ni tror på och står för. När ni tror er vara mer värda och släcker andras liv så är ni lika bedrövliga som era handlingar.

Inga kommentarer: