24 juli 2011

Flera leker, är någon?

Känns som att italienska restauranger utanför Italien har två arketyper i personalen. Och nu pratar jag om så kallade italienska restauranger, definitivt inte om pizzerior i Avlånga Landet.
De två arketyperna är Översittaren och Den Hunsade. Båda är nerviga stressade typer, den ena skällandes och den andre mumlandes. Lite av Basil och Manuel.


Ett annat kännetecken för så kallade italienska restauranger utanför Italien är att det vare sig är någon från Italien i personalen eller bland gästerna. På flygplats i Det Stora Landet stod en italienare och höll låda och alla skrattade och gillade showen. När jag frågade honom så visade det sig att han var alban, att han svarade från Palermo först brydda jag mig inte så mycket om. På min favvorestaurang i München visade det sig att italienarna på restaurangen var greker och turkar med italiensk accent.


Flera som har italienska restauranger leker italienare, är någon? Kanske har du goda exempel som du vill att jag skriver om, dra hit länken i så fall.  

5 kommentarer:

Anonym sa...

Med få undantag, samtliga sk "pizzerior" får väl sägas "leka Italienare"! Ungefär som att de flesta Sibyllakorvmojer, leker "Svensk snabbmat med höga kvalitetskrav";)
R.S

Unknown sa...

Du har så rätt min käre R.S.!

LMS sa...

Men flera svenska italienska restauranger importerar "riktiga" italienare som personal. Alltså kockar och servitörer å pizzabagare. Ett bra exempel är Pappa Grappa i Norrköping. Senast jag var där satt jag ibland nästan enbart italienare som gäster. Ett bra tecken!

I nästa månad öppnar en avslappnad enkel italiensk restaurang i Truck Driver City. Ägare iranier å svensk men två kockar är direktimporterade från södra italien. Har träffat en av dom. Perfektionist.

Så kanske finns det fler som gömmer sig i de små städerna i det avlånga landet:-)

Anonym sa...

Indiska resturanger i det sk "avlånga landet" har nog banne mig 100% Indisk personal!
R.S

Unknown sa...

LMS! Taget, lovar att besöka båda. Norrköping bli nästa år om de är kvar i högsta serien. TDC så snart det kommer en inbjudan:)
R.S.! Ja, och det finns kinarestauranger med kineser, hamburgerrestauranger utan amerikaner och thairestauranger med thailändare...:)