28 juli 2011

Pelle Blohm om "Filosofen Norling"

Som du vet är jag ett stort fan av Pelle Blohm. Han skrev ett inlägg på sin blogg om Rikard Norling den 4 juli. Det börjar så här...
Satt på ett stilla Elite Savoy hotell och käkade frukost i morse. Läste Sydsvenskan och krönikören Max Wimans tankar efter matchen Malmö FF-IFK Norrköping.
Där kallades ett av tränare Rikard Norlings uttalanden återigen för filosofiskt.
Det börjar bli ett mantra hos journalistkåren.
Jag tycker det där är spännade eftersom det sätter fingret på hur inrutat och förutsägbart det svenska fotbollspråket är. Nästan alla säger och skriver samma saker med samma ord år ut och år in.
I ett par pärmar hemma i en hylla har jag gamla urklipp ifrån min egen karriär där samma saker formuleras på samma sätt som idag.
Byt ut mitt namn mot Zlatans och ni ser ingen skillnad...
Skojade bara.
Men byt ut det mot vilken mittmittfältare som helst i dagens allsvenska och ni skulle inte märka någon skillnad.

Läs resten på blohm.se här, scrolla ned till den 4 juli.

Personligen har jag träffat Filosofen Norling flera gånger och tycker att han är en frisk och kul snubbe. Hans kommentar till journalisten som frågade om vad han tyckte om domarinsatsen, den motfrågan är fantastisk: "Du menar om jag tyckte att han var dum mot oss...?"

Inga kommentarer: