11 juli 2011

Berlin

Det känns väldigt populärt att tycka att Berlin är en ball stad. Jag är tveksam till om den är ball och övertygad om att jag gillar den. 
Att gå runt i en stad där alla gator heter samma saker som de hette under dårtiden, att ha samma nationalsång, att ha kvar Tempelhof och att förmodligen promenera på samma stenar som huvuddåren gör att jag får mer än konstiga vibbar av staden. Jag är helt enkelt tveksam. Borde inte allt gammalt ruttet ha begravts? Eller var det kanske det de tänkte först och att det är rätt dom det blivit nu?
Ovan är inledningen på det jag tänkte när jag knallade runt ett par dagar på gatorna i Berlin. Nu när jag skriver detta så tycker jag att de skulle bytt och ska byta nationalsång till något extremt ödmjukt. Det är rätt att de har monument över nazismen och Stasis ondska. Gatunamnen borde ändras till namn på alla de som de mördade. 
Just för dessa motsägelser så är Berlin en "ball" stad. Vacker och samtidigt så bara kryper det i mig för all ondska som har samlats här. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Perfekt illustration av min känslor för orten i fråga, så till den milda grad att jag inte ens vill uppleva den staden....än!
R.S

Unknown sa...

Du vill uppleva den, jag både sov gott och vandrade stressat på mark som är förgiftad i en stad som är mycket verklighet och skönhet på en gång. Usch och wow!