13 juli 2011

Tågen funkar kanonbra

Alla kan säga vad de vill, jag är ändå tågens förkämpe. Tycker att det fungerar fantastiskt bra eller utomordentligt med den svenska tågtrafiken.

Jag förstår att det kan vara lite trångt ibland på spåren när det bara finns ett spår och det är olika typer av trafik och bolag som ska fram. 
Jag kan inte den svenska tågtarfikens förkörsrätter i detalj men vet att om det är ett tåg som innehåller en endaste medlem eller fler från Kungahuset så har de förtur. Hur det fungerar i övrigt har jag ingen aning om. Jag förstår dessutom att det säkert skulle gå att hålla trafiken mer igång på vintern om det fanns värmeslingor i alla spår och om det fanns personer på alla sträckor som röjde snö. För att ta det riktigt långt och göra det riktigt snösäkert så kanske vi ska göra som det gjordes i Sovjetunionen för att hålla oväder borta vid maktdemonstrationerna i oktober, bomba bort dåligt väder med stridsflygplan? Kanske skulle vi även kunna ta fram en helt ny typ av tåg och tågset som har snöplogar inbyggda på en radiostyrd vagn en bit framför som skapar utrymme för fullt blås…? Dessutom borde tågbolagen rekryetera de skickligaste internationella kommunikatörerna med de högsta lönerna så att det blev tydliga besked för oss kunder. Nu kom jag på en grej till, sparka alla och anställ de bästa servicemänniskorna som går att uppbringa som tågvärdar och så vidare…

Med ovan skrivet så kan jag kontstatera att jag inte har så mycket mer att säga än att det är dags att hitta något annat att prata om än hur kassa SJ och de andra är. Finns säkert utrymme för förändring, fast jag har kunskap om och insikt i en enda sak i detta ämnet. Jag är inte beredd att betala mer än jag gör idag och jag tycker att jag får mer tåg och service än vad jag betalar för idag.  Jag tycker att tågen fungerar kanonbra! Däremot så är jag ytterst tveksam om de flesta som klagar och har ett jobb levererar bättre på sina arbetsplatser, kanske ska de prata om det istället?


Heja SJ! Heja Öresundståg! Heja!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

:) Du skriver givetvis detta för att du tycker det! Inte alls ironiskt? En osäker Tom

Unknown sa...

Hej Tom! Givetvis tycker jag det och är inte alls ironisk! Du har helt rätt!