08 augusti 2011

Jag gillar inte deckare och kriminalromaner

Jag gillar inte deckare och kriminalromaner. Känns som de alla har gått i samma skola och bygger upp alla berättelser, stories och intriger på samma sätt. Känns som allt är skrivet och påhittat redan.
Ändå la jag mig på ryg en lördag i Paradiset och läste Den Farliga Leken av Marie Jungstedt.den var okej för att jag inte läst en hel pocket på en dag på länge. Och trots att jag kom på intrigen ganska tidigt i boken så blåste jag på. En gång funderade jag på att slå upp sista kapitlet för att se om jag hade rätt och sedan var tanken att lägga den i bokhyllan för evigt. Nu blev det så att jag läste klart den istället.

Du kan säkert hitta tiotusentals böcker som är bättre än denna och jag tycker inte att du ska lägga tid på den. Om du redan har den och vill fördriva en dag med hjärnan avkopplad så kan jag meddela att den blir lite som att kolla på ett avsnitt av någon av de där avsnitten som alltid går på svensk tv på söndagar.

Mördaren är den som målas upp som den snällaste och mest hjälpsamma. Bara så att du vet. 

Inga kommentarer: