07 augusti 2011

Tack och pinsamt

Jag spenderar en hel del tid i Halmstad på helger och de få ledigheterna. Jag har precis varit två veckor i Halmstad.
Jag är ganska bra på att se till att det inte blir en massa jobb och surfande när jag väl är ledig. Vill dock skriva en del på bloggen och ha möjlighet att beta bort mailen varje dag.

Denna och alla andra gånger i Halmstad så blir jag lika fascinerad av den enormt dåliga mottagningen oavsett jag använder Telia via dångel eller Tele2 via iPhone. Det är sämre uppkoppling än det var via modem 1997. Jag kan i alla fall en del om hur det fungerar och är helt enkelt av den uppfattningen att det är pinsamt dåligt. Och då har jag bytt platser och positioner över ganska stora delar av Halmstad samt på alla dygnets timmar.

Jag vill helt enkelt att Telia och Tele2 berättar var de var har bra uppkoppling i Halmstad, så åker jag dit. Hör ni inte av er så är det svar nog. Kanske ska använda delar av alla de pengar ni lägger på byråerna och reklamen för att skaffa nya kunder till att det finns något att bli nöjd över?

Tack för att jag sluppit lägga så mycket tid och fått en paus från arbetande och bloggande, pinsamt är att ni inte kan leverera vettig täckning och kraft. Tacket är av artighet och pinsamt är er utmaning.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Min mobil står på "ingen service" så fort jag landar på landstället....för några år sedan kunde jag åtminstone få ett streck eller två streck om jag gick upp på den där stenbumlingen vi kallar "ringstenen"....men idag...."ingen service"! Tack TELENOR!!!
Frugan har full täckning överallt på landet, med.....trumvirvel...TELIA!
R.S

Telia kundservice sa...

Hej.

Jag heter Thomas och arbetar på Telias kundservice.

Det låter inget vidare att du upplever problem med täckningen kring Halmstad. Jag har kontrollerat vår driftinformation och hittar i skrivande stund inget rapporterat fel.

Det finns därmot många olika faktorer som kan påverka täckningsförhållandet på en plats, exempel på detta är omgivande terräng, tjockleken på husväggar/fönsterglas med mera.

Vår täckningskarta som du hittar på länken nedan visar på ett ungefär hur god mobiltäckningen förväntas vara på en plats, men dessvärre kan den inte till 100 % ta hänsyn till alla variationer av terräng och omgivande miljö.

http://www.telia.se/privat/mobilt/mer-om-mobiltelefoni/tackning-hastighet/tackning-mobilsurf/tackning-mobilsurf.page

Upplever du dålig täckning/hastighet med ditt mobila bredbandsmodem på flertalet olika platser så rekommenderar jag dig att ta kontakt med vår support så kan vi hjälpa dig att kontrollera och utesluta att det är någon inställning i din dator som behöver göras/ändras.

På vår hemsida hittar du samtliga kontaktvägar (telefon/chatt/e-post) in till oss på kundservice
http://www.telia.se/privat/kundservice/kontaktatelia/

En enklare felsökning du själv kan göra är att du avaktiverar wifi helt och hållet på din dator samt provar att sätta in ditt modem i en annan usb-port. Vill du gå ytterligare ett steg längre i felsökningen kan du även prova att låsa ditt modem till endast 3G för att se om det blir någon förbättring.

Som mobil bredbandskund så har du även tillgång till våra surfzoner Telia Homerun där du kan ansluta genom wifi. Information om var din närmaste surfzon finns hittar du på täckningskartan ovan.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Anonym sa...

Japp, visste väl det! Det är min lur och din dator det är fel på...vi är visst både tossiga och otekniska du och jag;)
R.S

Unknown sa...

Hej Telia Kundservice och Thomas!

Jag är enormt glad och samtidigt fundersam.

Glad över att det finns varumärken som har kommit så långt så att jag får ett svar på mitt inlägg på min blogg. Glad för att jag blir imponerad att ni monitorerar nyckelord och bemödar er att svara mig. Glad för att jag får en känsla av att jag är lite viktig och att ni tar er tid och svarar. Glad för att jag vet att det kräver organisationsförändringar och att verksamhetsutveckling för att klara av att svara på ett innlägg på en obetydlig blogg.

Fundersam eftersom jag inte får svar på mina frågor. Jag har full täckning eller fyra av fem pluppar på telefonen och dångeln, men mottagningen och hasigheten är av ett slag och en kvalisort som jag inte upplevt sedan telefonmodemen 1998.

Jag vill veta VAR i Halmstad det finns bra täckning och kunna gå dit. Jag och flera vänner har varit i kontakt med er på ovan nämnda vis och platser och ej fått bättre täckning för det. Jag kan spela in hur det ser ut med screen video capture eller annat ni ber mig om alternativt skicka skärmdumpar med tidsangivelser, om det är så att ni inte tror mig. Fast det är en lösning på problemet jag söker. Inte förklaringen.

Igen, tack och ber om hjälp med var det finns rimligt bra täckning i Halmstad.


MrRaRe

Telia Kundservice sa...

Hejsan,

Jag heter Markus och jobbar precis som Thomas med kundservice på Telia.

Det ska normalt sett vara väldigt god hastighet vid mobila uppkopplingar i Halmstad, varför jag ändå misstänker att problemen kan ha med någon slags driftstörning att göra. Det skulle därför vara bra om du kontaktar mig via nedanstående formulär och där skriver vilka postadresser du vanligtvis befinner dig på när du behöver uppkopplingen. En sådan personlig kontakt underlättar också hanteringen av eventuella följdfrågor.

http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

Det skulle också vara intressant att veta vad som händer i fall du testar låsa uppkopplingen på 3G-nätet. När du gör det tas det automatiska nätverksvalet bort, vilket i sin tur innebär att uppkopplingen blir betydligt mer stabil - naturligtvis under förutsättningen att 3G-nätet fungerar som det ska och signalkvaliteten är god.

Så här gör du:

1. Starta upp modemets anslutningsprogram Telia Mobile Partner/Telia Mobilt Bredband och ange din pin-kod. OBS! Koppla inte upp mot internet ännu.
2. Välj Verktyg / Alternativ / Nätverk
3. Under rubriken Nätverkstyp väljer du "3G endast" och klickar sedan på Verkställ nere till höger.
4. Klicka sedan på Anslut när programvaran har hittat nät.

Avslutningsvis så är det roligt att du uppskattar vår närvaro på din blogg. Hoppas bara att vi kan hitta en lösning på dina problem med hastigheten.

Med vänlig hälsning
Markus Eriksson
Telia Kundservice

Unknown sa...

Hej Markus! Nu har jag gjort ovan, anledningen att det tog tid är att jag inte varit i Halmstad sedan ni bad skrev ovan. Är bara där på helgerna under höst, vinter och vår. Problemet är detsamma och uppkopplingen är bedrövlig. Min gissning är att ni får ganska mycket frågor om täckningen och farten i Halmstad, såväl i innerstan som utanför. Jag har skickat lite frågor till kontakter via Facebook och alla svarar att det är långsamt. Omkopplingen till "3G endast" had ejag hela sommaren i Halmstad. Nu har jag en kollega som är i kontakt med er i Stockholm av samma anledning, så jag misstänker att det är dåligt kräm även i större städer. Ser inte riktigt hur det ska lösa sig för min del i Halmstad. När jag skriver detta kör jag dator via iPhonen med två pluppar i Göteborg och det är mer fart än vid fullt med pluppar i Halmstad. Och eftersom jag även är kund till Tele2 så vet jag att det är extremt dåligt även för dem i Halmstad. Misstänker att det inte finns någon lösning och tackar för att ni har bemött mina funderingar här. Erbjudandet om jag kan spela in hur det ser ut med screen video capture eller annat ni ber mig om alternativt skicka skärmdumpar med tidsangivelser, om det är så att ni inte tror mig, kvarstår. Fast det är en lösning på problemet jag söker. Inte förklaringen. Finns till er tjänst under helgerna gällande Halmstad. MrRaRe