31 oktober 2011

Petit Choux - The Revival

När jag var hos Rockstjärnan för ett tag sedan bjöds det Petit Choux till efterrätt. Någon sa att det var poppis på 80-talet, för mig känns det längre sedan. Känns som något far- och morföräldrar bjöd på när det var riktig hyllning eller fest.


Så bjöds jag då på detta för ett tag sedan och vill bidraga till Petit Choux's återkomst till restauranger och folkets kök och fester. 


Om några år kommer det komma en film
"Petit Choux - The Revival"
Den kommer ha en vanlig europeisk familj i fokus. Familjen har det lite segt och vardagligt tills de Julen 2011 får en gammal efterrätssbok av mormor. I denna boken hittar deras dotter receptet på Petit Choux... Och du kan ju säkert se framför dig vad som händer sedan. Utan att berätta för mycket så blir det världens första råvarukris baserad på ingridienser i form av att det råder total brist på vatten, smör, vetemjöl, ägg, vispgrädde, florsocker och bär. Allt detta drivet av det totala och globala ha-begär som börjar efter nyåret 2011...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Blockbustervarning på den! Får jag föreslå en Skarsgård som pappan?
R.S;)

Anonym sa...

....ps, under 80talet förgylldes våra desserttallrikar av päronhalvor med en smält after-eight, inget annat:) ds!
R.S

Unknown sa...

R.S! Kul att du nämner just Skarsgård, alla är faktiskt med. Även ett par andra filmfamiljer sökte. En av familjernas argument var att de hade kön av alla åldrar som kunde allt. Den andra familjen sa att de var lite Nuts alla och att ett par av dem kunde gråta i motljus. Fastnade inte för någon av familjerna.

Nej, Skarsgårds kommer bli kalas...

Gällande årtalen eller rättare sagt årtiondena så insåg jag att jag inte mindes och att åttiotalet lät enormt länge sedan... När peakade Petit Choux'erna senast?


Eder Humble MR

Anonym sa...

Den stora peaken var under 1700 talet, men den gode bagaren Panterelli uppfann den smaskiga degen i Florens så tidigt som 1540!!!
Som du hör så är det upplagt för tillbakablickar i filmen, i hederlig kostymfilmsanda!!
Dessutom vill jag meddela att Helena B tackat nej då hon tyvärr tackat ja till att leda Melodifestivalen:)
Vi önskar henne all lycka i detta pampiga evenemang!
R.S

Unknown sa...

Haha, du sjuka och skärpta karl! MR

Anonym sa...

Mormorsefterrätt, och jag minns dem. Ska säga till min kära att det är dags att plocka fram kokboken och joina den nya trenden!!! Kidda