15 november 2011

Omelett

Omelett är en av mina favoriträtter. Det finns ingen rätt, förutom blodpudding, som passar så bra vid alla tillfällen. Försök komma på en måltid då omelett i någon form inte passar, det går inte. Omelett passar alltid vid alla måltider.


Min absoluta favorit är att äta en omelett i ett enormt varmt land mixat med den lokala maten och en god juice till. Worth waiting for.


För dig som är dålig på eller ovan vid att laga mat så kommer här ett recept.


Ingredienser (2 portioner)


3 st ägg
1,5 msk mjölk
0,5 krm salt
0,25 krm vitpeppar
1 st smör


Och så då ordningen på det hela


  1. 1. Blanda ägg, mjölk och kryddor så allt blir väl blandat utan att vispa.
  2. 2. Hetta upp smöret till svag brun färg.
  3. 3. Häll i smeten, sänk värmen. Peta hål i omeletten vartefter så att smeten rinner ner i botten.
  4. 4. Om du tänker ha fyllning i så är den färdig när ytan har stelnat men fortfarande är fuktig. Den behöver då inte vändas.
  5. 5. Ska du servera den "som den är" så vänd den och ge den färg även på andra sidan.
Försök nu att klara detta, antar att ett lycka till är god ton...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, äntligen släpper du dina magiska recept som ingen någonsin fått smaka på:) Fick du detta av den förra frugan din, för hon kunde ju verkligen laga mat?:) Vi ser fram emot att få smaka denna och många andra unika Rare-rätter. Kommer du ge ut en kokbok snart? Om ag minns rätt så har du klagat en del på vilka som skriver kokböcker och jag har trott att det beror på att du tycker att det är töntigt? Nu inser jag att det förmodligen beror på att du tycker att du är en bättre kock?

JohanF

Anonym sa...

Bror!
Säger du Omelett! Så säger jag Cheese!

R.S, med hälsningar från Fotografiska;)

Unknown sa...

JohanF!
Ja, jag kommer att ge ut en kokbok snart. Och ja, jag är en enormt bra kock. Gå till spisen nu och försök att lösa en av mina kulinariska basspecialiteter nu.

R.S
Jag lovar att komma med receptet på ostomelett, förstår att det är vad du frågar efter?


Eder Enormt Hjälpsamme MR