27 december 2011

Är du beredd att packa väskan?

Hur många generationer sedan var det någon i din släkt som bytte land eller världsdel för att tjäna pengar eller till och med för att överleva? 


Jag och Min Lilla satt och pratade på juldagens morgon. Min Lilla undrade om hennes fundering kunde vara intressant för någon. Hon hade hört via radion att Kiruna stad kommer att vara i behov av arbetskraft nu och fram i tiden. Hennes öppna undrande var om jag trodde att någon kommer flytta dit. Vår diskussion gick vidare till att prata om huruvida de Trollhättebor som nu eventuellt kommer fundera på att ta sitt pick och pack och flytta till Kiruna överhuvudtaget existerar. 


 Tyvärr var vår gissning att det kommer vara ytterst få från Trollhättan som flyttar. Vi kan ha helt fel och hoppas faktiskt verkligen och innerligt att vi har helt fel. Om vi tyvärr har rätt så är detta ett tecken på ett problem som jag och Min Lilla tror är ett enormt problem för hela "västvärlden". Alla vill ha det som de har och hellre bättre men de orkar inte skaffa sig det bättre eller ställa om, de är för bortskämda med det mesta eller allt.  De orkar inte bli bättre, vill kanske, men orkar inte. Och skälen ska alla vi andra se till att hålla med om och lite intresserat hålla med om. 


Jag anser att vi är ett helt land som behöver sätta fart på ambitionerna och agera. Vi bör vara beredda att packa väskan, om inte vårt förstånd räcker till för att det ska vara för vår egen skull så borde vi åtminstone ta ett snack med någon som är invandrad till Sverige för att få lite livslust genom deras perspektiv. 

Inga kommentarer: