26 december 2011

Julnötter

Jag slängde ur mig några julnötter på julaftonskvällen till familjen. Och för att kunna komma håg vilka det blev 2011 så slänger jag upp dem här. Så kan jag i alla fall kolla nästa år så att jag inte slänger ur mig samma nötter...


Så här lyder de, de rätta svaren finns via Google om du skulle vara osäker på något av svaren...


Du får fyra namn. Robert Themptander, Johan Ramstedt, Christian Lundeberg och Louis De Geer den äldre. Alla fyra har en sak gemensamt, vad var exceptionellt med Louis De Geer den äldre? 

Jag frågar efter en mer än hundra år en stor folkrörelse i Sverige, och närmare 600 000 personer är utövare. Flera rikstäckande förbund organiserar, och de har en gemensam sammanslutning, som fungerar som ett gemensamt ansikte mot myndigheter och internationellt. Vad är det för folkrörelse?

Vem är David Robert Haywood Jones som är född den 8e januari?  

När en Göteborgare säger att den är i svalen, var är Göteborgaren då? 

 Vad betyder det skämtsamma uttrycket pensionärskuvös?  

Vad är Zebralagen för lag? 

Många svenska uttryck är avhuggna. Vi säger "det är ingen ko på isen" och det är inte hela uttrycket... Fyll i resten... 

Vad betyder podda? 

Vad är en datalektiker? 

Vad är ett servicebarn? 

Vad är höstglöd? 

Vad är en snusmumrik? 

Är Dopparedagen den dagen då Jesus sägs vara född? 

Vilken ras är det på hunden Scooby-Doo? 

Jag söker namnet på en hamn- och industristad som har Europas näst största hamn. Stadens namn är namnet på provinsen . Centrum för diamanhandel och diamantförädling. Även en modestad. Grundad år 1800 och hade olympiska spelen 1920. Det flyter en flod genom staden. 


Se där, det kan ju inte ha varit speciellt svårt? Var det någon du inte kunde?

Inga kommentarer: