30 december 2011

Svenska politiker - Alla har de misslyckats sedan 1945

Som nation kunde vi inte få en bättre återstart än den vi gavs 1945. Vi fick chansen att utifrån ett av ondska skapat försprång bygga ett framgångsrikt, klokt och varmt landsbygge. Vi var ett av få länder i Europa som hade en fungerande infrastruktur och människor i livet samt en industri som kunde producera. Jag anser att vi inte utnyttjade detta försprång och att det finns en enda huvudanledning att vi valde att inte utnyttja detta, våra politiker. 


Om jag fotograferar Sverige av idag som en stillbild så är vi ett extremt konkurrensutsatt rike ur alla perspektiv och även om invandringen sedan sextiotalet har gett oss ännu en fantastisk konkurrensfördel till så har vi inte heller tagit tillvara på denna. Hur kan jag då hävda att den enda huvudanledningen till detta är våra politiker? Ja det är enkelt, vi har misslyckats för att vi låtit de folkvalda sätta agendan samt att vi inte ställt krav på vare sig prestation eller kvalifikation. Så, fel agenda och fel avlönade.


Hur kan vi ändra detta kortsiktigt och utan att jag gör ett alltför långt inlägg. Jag tycker att svaren finns ovan. Ifrågasätt det system som vi valt, sätt kvalifikationer för att få det finaste jobb någon kan få och sätt mätbara mål på dem. Precis som du skulle gjort om du ägt eller varit tillsatt att leda ditt egna bolag. 


Vi har ett konkurrensmedel som har flera sidor, vår arbetskraft - oss själva! Vi ska vara mer ambitiösa, mer målinriktade, mer flexibla och bättre än alla andra länder. Så kommer vi att lösa mer än vad andra orkar mer. Detta kräver en viss uppsträckning av vår ambition!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Go SAAB, Go SAAB;)
R.S

Anonym sa...

Jaha du Mr, så du tycker att de var bra fram tills 1945? Gott slut, Johan F

Anonym sa...

Aha, en avslöjad...jag tror Johan F är min gamla kompis från språkresan till Brighton...han som senare körde över en civil Folkabubbla med sin ocivila stridsvagn på Gotland! Check, one of the anonymous down;)
R.S
ps. gillar att min ordverifieringen för i afton lyder "mronday"...dårarnas dag på verifianska;) ds

Unknown sa...

R.S! Saab är duktiga, det är kul att de lyckats sälja fler Gripen det senaste.

Johan F! Nej

R.S! Misstänker att Johan F är en gammal kompis till mig från Paradiset, numera boendes i Little Village. Gällande ordverifieringen så tror jag att det kan vara ett förslag på att jag ska byta från mr rare till mr onday. Faktiskt ett ganska bra förslag