07 januari 2012

Fotografins IKEA och MIO

Jag har skrivit mycket positivt om Fotografiska i Stockholm, och kan härmed meddela att det är slut med det nu... 


Jag började gå där tidigt och har varit där ensam, med kunder och med vänner. Och jag är medlem, en medlem som har pratat på scen om Fotografiska, i privata samtal, i jobbsamtal och bloggat och twittrat om dem. Det har varit en fantastisk tid. Så en lördag i oktober när jag gick dit så var det hysterisk kö och jag fick en känsla av att publiken och besökarna höll på att ändra stuk. 



Nu vet jag att jag hade rätt känsla. Fotografiska har blivit en succé och det vimlar av folk där. Det har gått så bra att även Moderna Muséet varit tvungna att gå ned i källaren och gräva fram en massa bortglömda och dyrt inköpta foton för att vara del av den västerländska hysterin runt fotografiska utställningar. Det är precis likadant i Paris, Berlin och Barcelona. ALLA ska gå på fotomuseum, det är det nya Wasamuséet eller Skansken med Stockholmska mått mätt.


Med lite sorg i hjärtat så kan jag nu meddela att Fotografiska ur alla aspekter har blivit som IKEA och att Moderna är som Mio. Gå inte dit, ta en lunch eller middag på Restaurant Hjerta istället. Alltid svårt med balansen mellan bra kvalitet och unikitet samt att tjäna pengar på folket...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Medge att Mio åtminstone hade luft mellan barnvagnarna;)
Och röda truckar till LMS och fina pyramider till mig...

R.S

Unknown sa...

Ja, de är fasen efter i folklighet. Det kommer, det kommer... Gladast blev jag av att LMS fick se truckar och att du fick se pyramider...

MR

LMS sa...

Truckarna var grymma. Röda å fina. Som i barndomens TDC. Moderna vann många plussispoäng. Sedan såg jag inget bollhav eller billiga korv med bröd på Skeppsholmen. Fotografiska på andra sidan vattnet var som ett enda bollhav med barn och vuxna med senap och ketchup i hela ansiktet...

Unknown sa...

LMS! Kul att du gillade truckarna...:)

Fotografiska R.I.P!