12 januari 2012

Vad är och betyder premium?

Alla dessa varumärken som pratar om att vi potentiella eller existerande kunder ska tycka att deras produkter är Premium. Det är bilar, abbonemang, kläder, hotell och andra. Till alla er som kallar er premium har jag en fråga. Vad är premium och vem avgör vad det är?


Motorjournalister och tillverkare kallar vissa bilar för "premiumbil" och jag undrar vad de tycker ingår i begreppet och hur de definierar det hela. Är det så att det finns bilmärken som är mer premium, mindre premium och inte alls premium? Har priset en del i er indelning? Vad spelar varumärket och historiken för roll? Hur vägs kvalitet, leverans, miljöklass in i begreppet? Spelar andra faktorer in? Som vilket land som tillverkat den? Är samma varumärken som är Premium här, premium där? Är alla tyska bilar premium? 


Ibland får jag för mig att Audi, BMW och Mercedes, Infinity och Lexus ingår bland premiumbilar. Vem avgör då det? Bland mina vänner som har något av dessa fem varumärken på sin bil så är det bara de vänner som har Lexus som pratar upplevelse, relation och omvårdnad gällande varumärket och deras kontakt med återförsäljaren. Att det sedan finns vänner som blir bjudna på event hos handlarna hos de andra har absolut inget premium över sig. Det är bara vad som borde vara standard från alla handlare och varumärken. Varmkorv, ballonger och modevisning går att få på IKEA, HM och andra varumärken. För mig är det folkligt, inte premium. Flera av mina vänner ser på Volvo Cars som ett premium märke, jag har andra vänner som ser på ICA som ett premium varumärke.   


För mig är det så att säljaren eller tillverkaren kan ha ambitionen att upplevas som premium men det är bara köparen och användaren som kan avgöra om så är fallet. Vad mina vänner blir imponerade av hos Lexus och deras handlare är egentligen även det bara sunt förnuft, men de jämför med vad de och andra får från andra varumärken och vad de upplever vid andra transaktioner av samma eller större storlek. 


Jag kan bara komma på ett enda varumärke som ger mig en premiumkänsla, åtminstone som jag formulerar och vill uppleva premium. Och det är en modebutik. Ingen annan är ens nära. 

2 kommentarer:

LMS sa...

Kan du inte bara ta det där med vinylskivor och Wettexdukar igen är du snäll. Jag förstod det inte helt klart. Kanske vill även andra höra?

Unknown sa...

Så gärna, här kommer den... Det finns de som tror att det kommer bli några volymer av microtrenden att spela in, handla och spela vinylskivor. Det är bara larv. Det säljs fler wettextrasor idag än vad det någonsin kommer säljas och spelas vinylskivor igen. Bara larv och snack!


MR