24 december 2008

Om du inte stänger av drar jag ur kontakten...


Ja, så var det dags för några rader i ämnet föräldrar och deras frustration över att barnen spelar spel. Dessutom är det dags för en av flera perioder då barn faktiskt har tid att umgås med hela familjen och kompisar...och så inträffar det frustrerande att barnen och ungdomarna spelar spel...

Till att börja med så vill jag faktiskt meddela att det är enormt kul att spela spel. För det andra så skulle jag vilja att alla som villigt uttalar sig om spelandets vara eller icke vara skall lägga ett gäng timmar med olika spel innan de uttalar sig. För det tredje så är det ej riktigt trovärdigt att föräldrar säger att det ej är bra för barnen och ej kunna visa på alternativ som är minst lika kul och stimulerande.

Jag är helt säker på att en av de vanligaste kommentarerna är som rubriken säger: "Om du inte stänger av nu så drar jag ur kontakten". Svaret blir alltid något i stil med. "Men mamma(pappa), jag skall bara spela klart denna rundan annars försvinner allt...". I alla sin okunnighet svarar mamma eller pappa...OK, men sedan måste du gå och lägga dig...

Spännande är det med de föräldrar som spelar tillsammans med sina barn. Kul är det med de som faktiskt är bättre än sina barn på att spela. Intressant är det med de föräldrar som hittar på grejer och aktiviteter tillsammans med sina barn där de faktiskt gör flera av de grejer som själva spelandet erbjuder. Frustration, tävling, garv, glädje, stress, etc.

Några fattar ovan och andra hittar stavfel eller kanske en undersökning på nätet som säger att spelandet är farligt. Kanske skall läsa upp den undersökningen för barnen och överbevisa dem att det ej är kul och givande att spela spel.

Be RaRe, join them!

Inga kommentarer: