27 augusti 2009

A song for Europe

Ännu en återupptäckt skatt. A song for Europe med Roxy Music. Låten finns med på den fantastiska plattan Stranded som jag har återtagit till mitt hjärta. Låten A song for Europe var dessutom den första jag blev hjärtvättad med hemma hos Feffe. Jag har skrivit om Feffe tidigare, det var mina föräldrars kompisars äldre son. Han var alltid så fantastiskt schysst mot mig. Och dessutom lade han grunden för allt mitt musikintresse.

Plattan Stranded gavs ut i november 1973 och var magiska Roxy Musics tredje platta. 1972 släppte de skivan med gruppens namn och 1973 kom även For your pleasure ut.

Brian Enos lyste på Stranded med sin frånvaro. Alla låtarna är pompösa och storslagna rocklåtar. Den, som jag då tyckte, bedårande kvinnan på omslaget var en av Ferrys flickvänner, Marolyn Cole, som precis som Jimmy Connors nuvarande fru blev "Playmate of the Year".

Titeln på plattan blev dessutom namnet på något annat som påverkat min musiksmak, det svenska skivbolaget som startades av Klas Lunding. Stranded Records.

Låtarna på Stranded:
Street Life
Just Like You
Amazona
Psalm
Serenade
A Song for Europe
Mother of Pearl
Sunset

Sedan blev det sju skivor till. Magi!

Oavsett om du hört den eller ej. Lyssna!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mumma!
/Olle

Anonym sa...

Detta är kanske världens vackraste och bästa låt någonsin?
Åke

Unknown sa...

Mumma är det Olle. Absolut en av dem Åke. Tyckte dock att du skrev någonannastans att det var Life on Mars som gällde...