06 februari 2010

Usama Um Barrack allt mer ifrågasatt

Noterar att det kommer allt fler artiklar som beskriver undrande om Usama Um Barracks storhet.

Jag har skrivit det här från början. "Alla" gillade honom. När jag frågade bekanta och försökte få konkreta svar på vad han lovat och varför han var så bra så svarade "alla" till slut att "Han är i alla fall bättre än Bush".

Jag förstod och förstår inte detta. En amerikansk president står i stor skuld till de sponsorer, företag och länder som backar upp. Och vad jag förstår så har Usama i princip samma sponsorer som alla de andra nickedockorna han efterträtt.

Idoliserandet och svärmandet för Usama tog enorma proportioner och jag förstod aldrig vad det var som lockade. Raskt läste jag på så mycket jag kunde och hittade inget mer än historik beskriven av PR-konsulter. Det kändes som när någon söker med ett CV och du blir säker på att det är skrivet av någon annan.

Usamas popularitet har sjunkit ovanligt snabbt för att vara en nyvald president i Det Stora Landet.
Han har fått problem med det mesta. Allt från sin "dyra" sjukreform, som i sig är helt rätt, till att de flesta nu börjar inse att han i princip höll med helt om den utrikespolitik som Bush bedrev. Fast det nämndes aldrig.  Dessutom börjar även hans egna bli trötta på ursäkten till utländska auktoriteter för Det Stora Landets tidigare agerande utrikes, speciellt när inget ändrats. Möjligen är det till och med så att resurserna och insatserna till och i Irak och Afghanistan ökat.
Usama har varit drivande i den veritabla orgien för att stimulera Det Stora Landets ekonomi och parallelt med detta har han gett populistisk kritik till "Wall Street" samtidigt som han hållit de största investerarna om ryggen.

En av de snabbt uppbyggda myterna var och är att han skulle vara en gudabenådad talare, men jag tycker mest att det är orerande, tjatigt, repetitioner och inåtvänt. Numera verkar det som hans rådgivare hushåller med Usamas framträdanden eftersom även de märker att repriserna av förklarliga skäl känns som just repriser.

Medial charm är inte detsamma som politisk skicklighet. Kanske var det heller ej sponsorernas anledning till valet av skådespelare på presidentposten denna gången. I årets kongressval kanske manus ej innehåller ett omval av honom.

Vem vet?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag följer bloggen och din punktbevakning av Obama. Du var den första som jag såg eller hörde ha doubts om honom. Skall bli kul att se vart det tar vägen. Tror du att han kommer sitta hela perioden?

Skulle vara kul om du ville delge dina synpunkter på vad du tror händer med USA över tid.

Tack för bra och varierad blogg.