31 januari 2010

Uriah Heep'sThe Magicians Birthday

En av de bästa plattorna som någonsin kommit och den håller än idag. Dessutom hade den ett magiskt snyggt omslag i dubbel mening. Jag pratar om Uriah Heeps The Magicians Birthday. Ytterligare en av de plattor jag gavs chansen att ta till mig hos och av Feffe. The Magicians Birthday var och är allt som jag fastnat för med Uriah Heep, men jisses vad den fastnat. Även Look at yourself med sitt briljanta folieomslag har gjort avtryck. För mig är de också anledningen att jag alltid gillat t.ex. The Cult som jag ser som en modernare version av Uriah Heep.

Uriah Heep är ett brittiskt rockband som fortfarande håller på. De har mer eller mindra alltid varit ett hårdrocksband även om det funnits och finns starka inslag av boogie och progressiv rock.

Namnet togs från en karaktär med samma namn ur boken "David Copperfield" av Charles Dickens.

Uriah Heep bildades 1969 och fick sitt internationella genombrott med sitt tredje album, Look at Yourself, som innehåller några av deras mer kända låtar, som titellåten och July Morning. Efter inspelningen av Look at Yourself byttes trummisen och basisten ut, och gruppen fick den sättning som nådde de största framgångarna med Uriah Heep:
Ken Hensley på keyboards och gitarr, Mick Box på gitarr, David Byron med fantastisk sång, Lee Kerslake på trummor) samt Gary Thain på bas. David Byron dog 1985 och Gary Thain 1975. Båda var grova drogmissbrukare.
Denna konstellation spelade in de som ofta och av många anses vara deras bästa skivor: Look at Yourself, Demons and Wizards och Magician's Birthday.
Uriah Heep var en av de större hårdrocksgrupperna på 70-talet. Alkoholmissbruk, interna splittringar, och ojämna album i mitten av sjuttiotalet gjorde att gruppens popularitet sjönk.
Gruppen har sedan dess släppt tiotalet plattor och turnerar än idag. Framgångarna har dock uteblivit vad jag vet. Numera tror jag att Uriah Heep endast består av en av "mina" gruppmedlemmar: Mick Box. Lee Kerslake knuffades ut för ett par år sedan.

Här finner du en bra inspelning live från Moskva 2001

3 kommentarer:

Anonym sa...

Long live Uriah Heep sade säkert flera för många år sedan. De fick som de ville. Fan vet om de inte skulle lagt av efter de tre första. De tre första var däremot länge leve de tre första...

F

Anonym sa...

Som vanligt så får du i alla fall mig att surfa runt och plugga. Låter nice. Har hört deras namn förut men kunde inte en enda låt med dem.

När kommer du skriva lite inside om punken och de svenska punkbanden.

"Nancy"

Unknown sa...

Haha. F, vem du än är... Kul!

Nancy! Trevligt att jag får fart på dig. Jag kommer skriva om det också när lusten faller på. Finns en del att läsa om det bland tidigare inlägg. Håll till godo med det så länge:)

MrRaRe