03 februari 2010

Inspiration - Gabriela Moreno

Vad betyder inspiration för dig?

När fick du senast en riktig kick av en upplevelse, hände eller av något du läste eller hörde?

För min del var det att en söndag för ett tag sedan. Sittandes med Mac:en och med en TV i bakgrunden hörandes påannonseringen och introt till ett TV-program. Programmet hette "Vad du vill med Gabriela Montero".

Programmet började med att vad som såg ut som mamma och dotter, i ett konserthus, ställde sig upp och sjöng på Harry Potter. Den väna pianisten frågade varför alla skrattade när de spontant sjön. Med ett glas rödvin vid flygeln satt den venezulanska pianisten Gabriela Montero. Hon hör till ett litet och sällsynt pianistsläkte som behärskar klassisk improvisation likaväl som Brahms och Ginastera.

Programmet berörde mig enormt mycket. Det kändes befriande, allvarligt, lättsamt, kreativt, charmigt och virtuost.
Det ligger på SVT Play fram till den 23e februari. Se det, det är värt 58 minuter och 25 sekunder av ditt liv att riskera att bli inspirerad.
http://svtplay.se/v/1859400/veckans_konsert/vad_du_vill_med_gabriela_montero

Om Gabriella Montero kan du läsa mycket mer på http://www.gabrielamontero.com/

Och givetvis finns det massor av information även på http://en.wikipedia.org/wiki/Gabriela_Montero

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Jag tittade på detta programmet och det var väldigt bra!
Tack så mycket för en bra och varierad blogg. Detta var dessutom första gången jag har lämnat en kommentar på en blogg:

Jag ville egentligen bara tala om att jag läser varje dag och gillar den. Och jag erkänner precis som flera har gjort här förut att jag är smått nyfiken på vem eller vilka det är som skriver den!???

Antar att det inte är någon större idé att fråga. Jag var på en föreläsning om Sociala Medier och där sade de att alla alltid skall visa vem de är när du skriver på nätet. Jag räckte upp handen och frågade om de hade några exempel på det omvända. Det hade de ej och då gav jag denna blogg som exempel och sade att en av anledningarna att jag gillade den var nyfikenheten på vem eller vilka ni var. Jag fick inget bra svar.

Nu blev detta ett jättelångt brev. Skall sluta nu och vill säga igen att bloggen är jättebra. Vilka ni eller du nu är...:)

Maria