Ett av de stora partierna har värvat Hampus Brynolf för att jobba med valstrategier kring det som lite halvokunnigt och icke stringent kallas för sociala medier.
Hampus Brynolf påstås vara en sällsynt duktig kille. Han kommer senast från Forum för levande historia, där han stod bakom viralkampanjen om Jan Myrdal och Mao-glasögonen för att lansera utställningen "Middag med Pol Pot"
http://www.youtube.com/watch?v=04IfpCGX61s
Han har dessutom arbetat med Almedalsbloggen Makthavare.se
http://www.makthavare.se/
När Hampus Brynolf var yngre och gjorde resor på andra sidan Atlanten arbetat han med webbtjänster åt Zapatisterna i Mexiko – alltså åt den mystiske revolutionären Subcomandante Marcos.
Kan det vara något som lyfter ett politiskt parti?
Vi skall ju veta att ovan ej är en slump. Dels är det så att alla politiker tror att det finns ett likhetstecken mellan att prioritera nätet och att vinna politiska val. Så finns det de som även de tror att det finns magi bakom Usama Um Barrack's vinst. Därför hyr de in PR-folk som säger att de är specialister på så kallade Sociala Medier.
För det andra så är det ett faktum att antalet medlemmar i de politiska partierna rasar och därmed finns det färre frivilligarbetare och då minskar kontakten med "verkligheten" och därmed ett ökat behov av extern hjälp.
1998-1999 hade de sju partiernas 349 valda ledamöter 161 politiska pressekreterare, handläggare och sekreterare till sin hjälp. Sedan dessa har desa ökat till 331 stycken.
Jag anser att det är ett stort problem när medievärlden skall styra påverkan, och att jag tycker det är ett problem beror på att medievärlden har våra egna spelregler och vår egen syn på vad som är viktigt. Vi är ej represententanter för genomsnittsvensken. Å andra sidan är ju ej våra så kallat folkvalda i närheten av att vara det heller.
Detta var bara en liten vända och fundering.
Vad tycker du?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar