10 maj 2010

Mat i TV

Jag tittar sällan på TV. Det blir oftast att jag tittar när jag är i Paradiset eller Muzak City på helgerna och någon enstaka gång på hotell och resor. Därmed är jag inte alls lika van vid att bedöma program och annat. Dessutom är jag helt ointresserad av att laga mat. Så jag är fel person att leka expert på denna rubriken. Kanske rätt utifrån att jag ändå är kund till TV-kanaler för cirka tusenlappen per månad.

Noterar dock det är extremt segt att kolla på alla dessa matkunniga och förmodligen icke matkunniga när de skall laga mat. Detta eviga tjatande, och då kollar jag som sagt bara ibland på TV, med mat och matböcker.
Är det verkligen många som lagar en rätt för att en känd person lagat den?
Finns det en marknad för att musiker och halvkändisar slängt ihop ett recept?
Säljer alla dessa matböcker?
Gör det att fler kollar på programmen att de kända personerna skall laga mat istället för att ta ett glas i soffan och sitta och ha en längre eller avslappnad intervju?
Har de fler antal besökare på sin webbplatser för att det ligger recept bland kanalrecensioner?
Min gissning är att det beror på att de tror att det är vad vi vill se och att de stressar fram maträtter för att alla andra kanaler gör det. Min teori gällande vem som blir inspirerad eller lagar rätterna är att tittare gör det om det är billigt, går snabbt att laga och är enkelt att förstå.

Inga kommentarer: