10 maj 2010

Män som hyr kvinnor

Jag vet några män som hyrt och hyr kvinnor. Jag vet de som vet att det är prostitution och de som inte inser att det är det i en annan form, den moraliska. Fast den avgör vi ju var och en. Prostitution är olagligt och moral en fråga om hur mycket ditt psyke tål att du modellerar det.

Det är svårt att få en uppgift om prostitutionens omfattning i världen. Läste någonstans att Unicef uppskattar att omkring två miljoner barn är engagerade i prostitution, en fasansfull siffra. Hur många vuxna som helt eller delvis försörjer sig som prostituerade går inte att få fram alls, jag har kollat runt på WHO och Unesco.

I Tyskland gjordes 2002 inför parlamentsvalet en noggrann inventering som utgick från Barn- och familjedepartementet. Där konstaterades det att cirka 400 000 personer var helt eller delvis engagerade i prostitution och att dessa betjänade cirka 1,2 miljoner tyska män dagligen. Läste även att det finns två miljoner prostituerade i Thailand. Mer än 90 procent av världens vuxna prostituerade är kvinnor och flertalet återstående manliga betjänar i huvudsak andra män.

Om vi antar att Tyskland är någorlunda representativ för världen i stort i detta avseende skulle det innebära att det finns 30 miljoner vuxna prostituerade i världen i dag, ett inte osannolikt antal i förhållande till siffran för barnprostituerade. Kunderna skulle ligga omkring 90 miljoner dagligen.

Prostitution borde vara helt mänskligt nerbrytande för alla inblandade. Därtill borde den vara enskilt viktigaste faktorn i spridandet av hiv.
Jag inbillar mig inte att det bara är schaskiga lokaler och sunkiga människor till det yttre som är inblandade. Jag ser det på hotellen, restaurangerna och platserna jag är på i såväl Little Village som andra städer i världen. Ser att betalningar är i allt från att få vara med till pengar.

Vad skall jag tycka om män som hyr kvinnor? Vad tycker du?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mina svar är illa & illa!

Anonym sa...

Kul och bra blogg förresten

tack