13 maj 2010

Tidningen Schlager

För mig var det en tid när du skrev upp vilken dag en singel från Stranded skulle komma ut och för säkerhets skull var jag och Författaren i skivaffären flera dagar i förväg för att vara helt säkra på att den inte släppts i förväg. Och vi var säkert redan uppskrivna på lista för att garanterat få den. Vår guide var ofta tidningen Schlager.

Schlager startades 1980 av bland andra musikjournalisterna Håkan Lahger, Mats Lundgren, Thore Sonesson och Bengt Eriksson. De hade tidigare jobbat på tidningen Musikens makt. Förutom den tryckta tidningen gav Schlager även ut ett par singlar, en EP och en kassett. 1985 slogs tidningen ihop med den Ritz och bildade Slitz som med tiden blev något helt annat.

Jag är faktiskt så larvig att jag sparat samtliga exemplar av Schlager och på bilden ovan ser du favoritnumret. Detta var det nummer av Schlager som jag läste med störst andakt och flest antal gånger.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Här lär jag mig saker, hade ingen aning att pojktidningen Slitz hade varit en musiktidning.

Oväntat att de har en ung och cool Kinde på omslaget till favoritnumret:)

stefan

Unknown sa...

Tjen stefan!

Så var det. Jag har å andra sidan aldrig tittat i pojktidningen.

Jag tycker inte alls att det var oväntat:) Kinde var ung och cool då.

MrRaRe

Anonym sa...

Skulle kanske kunna inbringa en del pengar de numrena? Eller är det bara knäppa som du och jag som går igång på detta?

/M