23 juni 2010

Snart midsommar

Jaha - ett par dagar kvar till midsommarafton. I omgivningen hörs planer och diskussioner om var och hur dagen och helgen skall firas. Tillsammans med? Koll på vädret? Mat skall handlas. Själv nickar jag, som vuxen har jag nästan aldrig varit med. Jag har jobbat de flesta gångerna och vilat i ensamhet andra gånger. 


Nu handlas det kol, engångsgrillar, nya utemöbler, skjortor, klänningar, jordgubbarsprit, öl och sillburkar -  och kanske köar folk i timmar på Bolaget. Eller görs inte det? Kanske inte är så? Vad vet jag, jag är för sällan på Systembolaget.

Många tycks vilja fira midsommar "på landet" och kanske har de en bild, av hur midsommarfesten ska se ut. En del drömmer om Pripps Blå-reklamens känsla. Med jordgubbstårta, klarblå himmel, strålande sol, värme och den perfekta midsommarstången som varken lutar för mycket - eller välter. Kanske skall det vara en del kärlek inblandad också. Dragspel, fiol, folkdans och ringlekar för barnen samt romantiska promenader i den magiska midsommarnatten. Vi förbjuder någon som styr att det regnar, är kallt eller blåser! Så ska den vara - den svenska midsommaren.

Mycket kommer ni kunna styra över när det gäller midsommarfirandet - dock ej det det pratas mest om.
Trevlig Midsommar till Eder alla!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Dito, mon frere!
R.S

Anonym sa...

Hela Muzak City hoppas få ta del av stjärnglansen på midsommarafton. Kommer du till Paradiset och får vi ta del av våra stora förebilds visheter???

Puss Ann

TDC United sa...

Hare nice where ever you are mate!
Har du koll på hur vädret blir?
Annars vet jag en nära som har grym koll.