30 september 2010

Har du suttit i kassan?

Kan vara bra att arbeta eller ha arbetat i ett serviceyrke. De allra flesta av oss har gjort det oavsett vad vi tror. De allra flesta yrkena är serviceyrken eftersom det i alla roller ingår att uppträda trevligt, upplysa andra och vid önskan guida och utbilda.

Jag pratade med en kassörska på mataffär för några dagar sedan och hon tackade mig och sade att det alltid var kul när jag kom dit. Jag var inne sent en kväll och köpte mina vanliga produkter. Jag frågade varför hon tackade och sade det, och tro mig, hon vra för ung för att jag skulle inbilla mig något. Hon sade att alla som jobbade där tyckte att det var så komiskt att jag alltid var så nöjd med priserna och alltid var glad och frågade hur det var med dem. På sätt och vis är det trevligt att höra och alltid roligt att någon känner sig sedd.

Jag frågade henne hur andra gjorde och genast bubblade hon ur sig massor av exempel på månniskor som alltid tyckte att allt var dyrt och dåligt. De andra kassorna hörde vad hon sade eftersom butiken var helt tom. Jag frågade om de alla kände som den yngsta av dem och så var det definitivt.

Jag går alltid och handlar här och har därmed mig själv att skylla eftersom det är en ganska dålig och dyr butik, men eftersom mina prioriteringar är gjorda så kan jag inte springa och säga det en enda gång. Om jag tycker det så ska jag handla någon annanstans. Detta sade jag till dem lite lagom inlindat och trevligt och de höll genast med om att det var dålig ordning och ganska dyrt. De skulle vija ha kassorna annorlunda placerade och flytta runt diskarna, måla och allmänt fräscha till.

Så egentligen var båda kunderna och de som jobbar där överens.

Tror ägarna till denna butik att det är människor som är korkade som de lever av och har anställda? Kanske skulle det vara på sin plats med nya ägare som bor i närheten och förstår att servicenivå, kvalitet, rykte och relation hänger samman.

Tillbaks till detta med service och att nästan alla yrken är serviceyrken. Om alla förstod det skulle Avlånga Landet ha en enorm konkurrensfördel relativt andra länder. Om alla som klagar på de som har serviceyrken förstod att de sällan bestämmer något och att de själva inte har ryggen fri på sina egna arbetsplatser så skulle det kanske kunna ställas andra krav på ägare och chefer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det verkar jobbigt. VAd skulle vi då ägna nästan all vår tid åt?

Kidda (med viss ironi)

Anonym sa...

Pissungar med noll socialförmåga bör sättas i träningsläger i Norrland och skitchefer med nollintresse förutom vinst bör...helt enkelt skjutas...


...på en skottkärra fram....och vältas ner i en hög med glödhet kol!
Dessutom bör inställsam backstabbers halstras tills dom slutar gilla "the Eye of Tiger, da houseversion"
R.S