08 september 2010

Mercedes säljer mer med iPad?

Mercedes-Benz ska använda iPad för att sälja mer bilar i sina hallar! Hyundai ger sina till kunderna om de köper en bil, Mercedes sätter dessa istället i händerna på säljkåren. Vad är bäst...? 
Läste i Autoblog att iPad ska göra flera saker i bilhallarna. Den ska primärt användas för att komma närmre affär genom att säljarna ska använda den för att visa demos, korta klipp och för att göra kreditkoll. De ska även användas när leasade bilar lämnas in. 

Låter det bra. Jag skulle vilja att de demade hur bilen kan se ut med extrautrustning och i andra färger. Med andra fälgar och annan interiör. De sakerna har de redan tillgång till. Jag tycker att de ska kunna lämna eller skicka över alla saker de pratat om och tittat på ifall kunden vill gå hem till sin respektive och använda det som underlag för diskussioner eller beslut. Kanske visa begagnade alternativ. Det är självklart att även kunden kan stå själv och labba i en bilhall med ovan saker. Fast det kanske är så idag att alla bilhallar är fullt utrustade ur kundens perspektiv. 
Fast mest fascinerande av allt tycker jag det blir när jag tänker på vem som ska använda en iPad i en bilhall av säljarna. Senast jag besökte en bilhall så var problemet de som nu är tänkta som handhavare av en iPad. Kändes som de inte var speciellt intresserade av att bli bekanta eller intresserade av de som kom in. Kanske är det helt annorlunda hos Mercedes? Kanske har de många alerta och kunniga säljare som är äkta intresserade av relation och som ej har bonus för att sälja av vissa modeller? 

Då kan detta bli kul för deras potentiella kunder. Rent av modernt. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

MB är en slarvig tillverkare med ett överskattat varumärke. När jag bar liten sa alltid pappa och hans bekanta: "bra bil-dåliga förare". Vad hade de sagt idag? Jag säger som ovan. Sverigedemokraterna säger sig kanske att detta är en svensk bil som vi ska återta eller något annat förvirrat.

HH

Anonym sa...

1/12dels snowboard med internet!
Kul att den nått utanför pistvakterna i Åre!
Jag har hört att det finns en mindre variant åxo, med kamera!
Vilken dröm, en 1/96dels snowboard, med Spotify och allt!
Kanonprodukter säljs främst med hjälp av andra kanonprodukter!
R.S the fan!