11 september 2010

Vapnö

Sveriges äldsta fideikomiss, det är vad som alltid sagts om Vapnö till mig... Dessutom har det ända sedan jag var liten berättats historier om slottet, ägorna och familjerna. Vapnö jordbruk har egen mjölkproduktion samt restaurang och konferensarrangemang. Jordbruket är idag Avlånga Landets största mjölkproducent. Alla produkterna säljs under varumärket Wapnö. Wapnö profilerar sina produkter genom att korna går fria och att man som konsument kan följa hela kedjan från ko till förpackning. Varje vår anordnas en populär betessläppning, där korna släpps ut på bete, vilket är en händelse som brukar locka skapa stort intresse och många åskådare. På ägorna ligger bland annat även Vapnö slott som uppfördes i mitten av 1700-talet. Vapnö slott har anor sedan 1312 då det tillhörde släkten Ribbing. Efter fler kyrkoägda turer köptes godset 1741 och 1751 av Georg Bogislaus Staël von Holstein och 1754 gjorde han Wapnö till fideikommiss och det avvecklades först 1964.  Slottet förklarades som byggnadsminne 1983. Nuvarande ägare är Erica Staël von Holstein och på ägorna finns ytterligare en familj som jag tror heter von Rosen.

Att jag skriver om Vapnö beror på att det finns massor av kul historia runt Vapnö och ägorna är även idag enorma. Vapnö har även påverkat historiken ute i Paradiset genom att de ägde även den marken långt tillbaka.


Här hittar du deras egen webbplats.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Detta inlägg kändes som du skrev för länge sedan och satte på publicering när det egentligenn skulle ha varit ett utkast. Skulle glädja mig mycket om du fasktiskt gjort en miss. Sönt för alla oss andra att du kan göra saker som vi "vanliga" gör varje dag:)

När kommer det någo om valet? Ryktet säger att du ska rösta för första gången???

Janne

Anonym sa...

Jag vet att det måste stämma. Du satt och pumpade några av de äldre på massor av information och jag vet att du bilder på gamla skolan och några av gårdarna. Eller så struntade du i att skriva mer eller har lagt upp fler inlägg som kommer senare.

Puss Ann