11 november 2010

Myten om vilka som klär sig bra?

I alla år har jag hört personer säga saker om klädsel och stil som visat sig vara lite överdrivna och ibland helt fel enligt mina egna erfarenheter. Speciellt med anspelning på att vissa länder generellt har bättre koll på mode och klädsel än andra länder.
Foto: Jolin
Att jag började tänka på det beror på att jag hörde LMS nämna det för en kille som tyckte att han kunde allt om mode. LMS var taktfullt direkt när han började prata om myten av vilka länder, befolkningar och städer som sades vara bra och smakfullt klädda. Detta drog igång denna fundering hos mig. 


I mina ögon och i mitt tycke får jag inspiration när jag är i New York, Aten, Milano, Rom, London, delar av Spanien och delar av Portugal. Jag är dock extremt medveten om att miljöerna, färgerna, ljuset, arkitekturen, dofterna, ljuden, dofterna och musik spelar stor roll för sambandet till att jag tror mig tycka att alla är bra klädda. Det är klart att det på vissa av dessa platser och i vissa delar av dessa städer och länder är så, att de klär sig bättre. På vissa av dem är utbudet och variationen större. Men i grunden är det en fråga om tradition och delar av omgivningens acceptans.

Vi i Avlånga Landet lever med samma förutsättningar som de platser som ger mig glädje i ögat och inspiration. Fast tvärtom. Kolla en garderob med ytterjackor på hösten eller tidig vår. Blågråsvart på hösten och rödmarinblåljusblågråsvart på våren. Mammor, pappor, flickvänner, pojkvänner och respektive som säger vad du inte passar i och hjälper dig att handla enfärgat dovt. Bögnojja som fullständigt klättrar på väggarna och i själarna, och den kommer finnas kvar massor av år till. Det har tack vare vår utveckling genom internationalisering och modernisering blivit något bättre, och det går ändå för långsamt...


Att vissa klär sig bättre är oftast en myt, i vissa länder eller städer är det sant... åtminstone vad gäller, i mina ögon, dålig smak. Myt? Sanning? Up to you...

3 kommentarer:

J sa...

ruggigt bra skrivet. Både åsiktsmässigt och beskrivningen...!

Unknown sa...

J! Stort tack

Alla ni andra! Jag har just fått beröm av en vars tangenttryckningar sprutar ut annorlunda och begåvade tankar och funderingar som är i värkdsklass. STOLT!

Anonym sa...

Du klär dig bra!

Simon T, ytterligare igen