06 december 2010

Människor med ryggsäckar

Människa... När du tar på dig din ryggsäck.... 
Hur tänker du då? Att det kan vara bra för ryggen och att det kan vara praktiskt, det förstår jag.


Men mer då? 


Jag undrar om du förstår att din kropp tar mer plats för oss andra när du rör dig bland oss. 


Förstår du det? Förklarar du det för dig själv och de dina?


För du får ett annat behov av utrymme än annars, oavsett hur stor eller liten du är.


Vill inte stressa dig, vill bara berätta det ifall ingen berättat det eller sagt det. 

10 kommentarer:

Jolin sa...

Detsamma gäller dig.

Din blogg är fylld av grymma tips och du tog orden ur min mun när du skrev om ryggsäckar.

Människor med ryggsäckar är som ett eget folkslag. Liksom de med lunchlåda, fryspåsar i olika storlekar hemma, de som faktiskt alltid ägt en sovsäck och faktiskt vetat varför.

Människor med ryggsäck har också en tendens att alltid säga "skål!" när något går sönder eller låter på gränsen för högt.
De mår alltid bra och tycker att vädret är ett fantastiskt utfyllnadsämne, gärna med mycket entusiasm, som att det vore första gången de pratade om vädret.
Ett typexempel på personer som faktiskt skriver "näsdukar" på inhandlingslistan (för självklart finns en sådan uppsatt bland vykort och bilder på kylskåpet, som även det alltid innehåller inlagd saltgurka, sylt och kapris).

Tretorn, fjällräven och naturkompaniet, chalmers, oberoende och praktiskt.
För inte vill man väl få ryggskott när man ska källsortera minimjölkens tetra.

Oj vad dömande jag är, kan tyckas.
Är egentligen bara fascinerad av din underbara tanke - hur tänker dem?

stor kram.
/J

Unknown sa...

För er som inte vet vem J är så ska ni läsa med andakt och inte skrämmas eller tro att det är dömande. Detta är en briljant tänkare och skribent och för mig är det en ära att J kommenterar. Hade J levt under antiken hade J varit en av de stora filosoferna...

Bara så att ni fattar, vet och förstår.

Tack och kram J

Anonym sa...

Mister! Personligen frossar jag när du gör denna typ av inlägg, helt fantastiska är de. Satt i helgen och letade efter de sågande och de mjukt elitistiska och fullkomligen njöt.

Du har så enornt mycket bra synpunkter, tankar ocj åsikter. Hittade flera om tvåsamhet som är farliga och rättfram på det där sättet som bara du kan formulera dem. De gör mig nervös och modig på samma gång.

Och jag vet att du alltid vill väcka och är beredd att ändra åsikt. Har en känsla av att många som läser bloggen och många som tror att de känner dig inte förstår hur empatisk och mjuk du är. Det vet jag och familjen.

Mera, mera, mera för oss i villorna som inte är som du:)

Din JF

Anonym sa...

Hej! Hittade misterrare när jag googlade på en Olletext i helgen. Vilken fantastiskt kul, bra och annorlunda blogg. I mig har du en ny stamläsare. Och nyfiken på vem du är, det är jag. Såg på kommentarerna att det inte är helt lätt att få ett svar på det:) Undrar en annan sak och det är hur mycket besökare du/ni har?

Andreas S

Mannen med hatten sa...

Alldeles för ödmjukt inlägg Mr Rare!
Ryggsäcksfolk måste vara utan hjärna. Jag fattar om dom inte behöver bry sig när dom vandrar i skogar och på berg. Men i stan, på flygplatser, i butiker?
Spöstraff ska dom ha!!

Anonym sa...

Jolin...äntligen en värdig arvtagare! Analysera, kasta upp i luften vänd upponer och i slutändan ge din goda vän en eloge!
Snyggt....men kanske för tryggt...mer väss önskas, han tar det den där, MrRaRe!

Gästskribenten och åldermannen som envist stannar i skuggan....för alltid...utom idag, och kanske nån gång mer....fast egentligen är jag inte här....alls;)
R.S
ps. död åt förändringar på min ros bekostnad! ds

Unknown sa...

Se där ja... Detta var ett inlägg som berörde några av rävarna, en gammal bekantskap, en ny och skrivstjärnan. Efter lång frånvaro pga av renovering så dök han då upp igen... R.S. För att inte tala om Mannen med Hatten...

Skönt! Det kommer mer om ryggsäckar, köpvanor, vit vin med räkor och det urgulliga fredagsmyset framåt.

Puss på er!

jolin sa...

jaaa vitt vin och fredagar med räk"frossa".
Jag undrar hur det skulle se ut om man inte frossade räkor på fredagar.bara åt som man gör med alla annan mat...

Köttbullar med makaronerfrossa blir plötsligt magstark och ämnat för feta grisungar, men räkor, då ska det frossas.

Unknown sa...

Mamma Scans med snabbmakaroner är stil, klass och tradition. Ska ätas med andakt!

Anonym sa...

Förbjud ryggsäckar helt och hållet. Den enda lösningen. Eller gör som vi brukar i detta landet, starta en obligatorisk avgiftsbelaggd ryggsäcksbärarutbildning.

Jonas