17 februari 2011

Huset vid sjön


Det finns filmer som tar dig så där lite trevligt fram i en story där du behöver vara påkopplad men kan vara avslappnad. Huset vid sjön är en sådan. Kanske använde Sandra Bullock och Keanu Reeves denna film för att tvätta sig fria från filmen för första gången sedan Speed. Och detta är inte Speed, tack och lov. Jag tror att jag sett denna filmen tre fyra gånger tidigare utan att egentligen ge den så mycket tanke. Den har konsumerats i någon soffa, på något hotell och på någon flygplats eller liknande.


Sandra Bullock är läkaren Kate Forster som bor ensam med sin hund i ett vackert hus vid sjön. På något klurigt vis börjar hon brevväxla med husets förra ägare Alex, som då spelas av Keanu Reeves. Det skiljer och är två års diskrepans i tiden mellan dem men de lär de känna varandra och snart inser de att de är perfekta för varandra utan att veta vad eller hur de ska kunna göra något åt det. Senare visar det sig att de haft med varandra att göra tidigare.
Det är en enkel kärlekshistoria, men två saker spetsar till det. Det handlar dels om någon form av tidsresa vilket kan vara klurigt att lösa och få att fungera. De har lyckats bra, tiden flätas ihop snyggt och filmen har en skön melodi och takt, med rätt tempo.

Jag har aldrig tyckt att Keanu Reeves kan skådespela alls. Han är helt enkelt skitkass. Fast i denna filmen funkar det av någon anledning. Jag vet inte om jag är särdeles imponerad av Sandra Bullock heller, fast här gillar jag henne. Briljant i filmen är Christopher Plummer som Alex Wylers egoistiska och dryga pappa. Han imponerar dock alltid den gode Plummer.
Huset vid sjön är bra. Jag kommer aldrig sätta den på någon lista, men här fick den vara med.

Koppla av och kolla!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Du bara publicerar och publicerar och ingen svarar/skriver något, kan det vara så att det intresset/den tiden är förb,i om nu man inte ser till de charmiga fanizinens trogna fans....på tiden nu då, att nån säger något..... "Solsidan"! Snyggt är det iallafall här!!!
R.S

Unknown sa...

R.S.! Läsandet och besöken har ökat i samma takt som kommentarerna minskat. Och det är helt ok. Nu har det av olika skäl varit mycket bild och film.

Jag avgör inte om personer orkar eller vill kommentera. Blir dock grymt glad när det kommenteras.

MrRare

Anonym sa...

Kommenteras ska det:)
R.S

Anonym sa...

Hej du rare:)! Jag har grymt dåligt samvete att jag kommenterar så sällan nu. FAst jag tycker att du svarar sällan också och jag vet att du varit mycket utomlands nu. HAr sett att JAnne kommenterat en del, men flera av de som brukar kommentera har heller inte kommenterat.

Jag ska SKÄRPA mig!!! Ni andra?

Kidda

Unknown sa...

Bäste Kidda! Du skola icke hava samvete dåligt. Jag är så glad att jag vet att du och en massa andra läser och kommer med feedback när vi ses.

MrRaRe

Anonym sa...

Såg oxå filmen häromdagen och måste hålla med dig här Mr RaRe!
Puss Prinsessan

Unknown sa...

Alltid lika stort när den enda Prinsessan kommenterar!

Puss MR