14 februari 2011

Velvet Underground

Givetvis är Feffe anledningen till att Velvet Underground sitter i hjärnan och hjärtat. Precis som han gav mig möjlighet att introduceras till Bowie, Roxy, Uroah Hepp och Hendrix och lät mig ta chansen att förtrollas av alla omslag, all mystik, coola röster och spännande ljud. Skillnaden är bara att Feffe har gått vidare och att jag är kvar, i denna musiken alltså.
Jag har aldrig provat knark i hela mitt liv men det mesta från Velvet får en att inse att det nog är en djäkla tur att jag aldrig börjat. Velvet var ofta eller ibland lite vackert skrämmande samtidigt som de var mjukt hårda.
Du kan säkert det mesta om Velvet redan och därför lägger jag lite länkar nederst och ger dig som ej har koll chansen att skaffa dig det. De gjorde följande album:

1967 – The Velvet Underground and Nico
1968 – White Light/White Heat
1969 – The Velvet Underground
1970 – Loaded
1972 – Live at Max's Kansas City
1974 – 1969: The Velvet Underground Live
1985 – VU
1986 – Another View
1993 – Live MCMXCIII
1973 gavs det ut en skiva med namnet Squeeze, men den har inget med Velvet Underground att göra och jag har aldrig hört en enda låt från den plattan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tja Rare! Märks att du gick varm från det senaste besöket på Fotografiska. Du har helt enkelt blivit lite fototokig. Du har dina perioder:) Glada från Manne

Anonym sa...

Mumma din dj-a nostalgiker!

Kidda