13 februari 2011

När vinner skurkarna?

Jag har hört att många brotts- och våldsbenägna har samma filmsmak som jag. Det sägs att de gillar Clockwork Orange, Heat med mera. Filmer som för mig har lite väl jobbiga slut eftersom skurkarna förlorar. Hela mitt liv har jag suttit och hejat på indianer, skurkar och banditer och inte en enda gång har de vunnit.
Om det nu är så att brotts- och våldsbenägna gillar samma filmer som mig så frågar jag mig varför inte dessa filmer har gjort mig kriminell? Alla andra som gillar dessa filmer har ju blivit kriminella och kanske har även de hoppats att Robert de Niro ska vinna över Al Pacino i Heat så att det blir ett lyckligt slut på riktigt?


Eller så finns det andra faktorer än filmsmak som avgör på vilken sida av det lagliga strecket vi hamnar! Å andra sidan, när vinner skurkarna i vanliga livet? Och skurkar är allt från småhandlare till bedragare till börs-VD:ar. Att stjäla pengar som inte är dina eller som du inte har gjort dig förtjänt av verkar ibland bara vara en moralisk och etisk fråga. Det de vinner är kanske respekt bland sina gelikar och de dårar som ser upp till dem.  Så kanske vinner de, eller?

2 kommentarer:

E20 Norr sa...

Fråga: Menar du att Indianer är(var) skurkar och banditer eller bara att dom jämt förlorade?
Själv har jag alltid hållit på Indianer för att dom var coola och red barbacka, skurkar och banditer har jag nästan aldrig hållit på. Bara de ensamma och missförstådda...

Unknown sa...

Hej E20! Sorry, såg inte detta förrän nu. Jag inser att det är ofullständigt och slarvigt skrivet. Jag menar att jag höll på indianerna för att de förlorade. I det fallet var det de oinbjudna som var inflyttade som var skurkarna! Omöjligt att hålla på blårockar, grårockar och white trash med tanke på vad de gjorde! Clintan däremot, alltid en vinnare som jag hejat på! MrRaRe