02 augusti 2011

Jorden är rund

Jorden är rund... vilken jäkla rubrik på ett inlägg tänker jag. Det är klart att den är rund, det har jag ju lärt mig. När jag frågar vänner, barn, vuxna om hur vi vet att den är rund så ler de och tittar lurigt tillbaka. Vad har han nu för klurigt på gång? Jag brukar vilja ha svar på frågan och det vanligaste svaret är att det syns tydligt på bilder tagna från rymden... Då brukar jag inte ta ämnet vidare. Det är klart att jorden är rund och att bilderna från rymden är ett starkt bevis på det... 
Vilka saker är jag säker på, vilka betvivlar jag och vilka ifrågasätter jag då? Av allt jag läser, hör och ser. I grunden har jag blivit skeptisk till och lite granskande av allt jag ser, hör och läser. Jag är uppvuxen under en tid då allt Det Stora Landet sa var sant och allt annat var vänsterpropaganda. Uppvuxen med att Sverige var smarta under kriget och att svensk ingenjörskonst var den bästa i världen och att vi var mer demokratiska och smått eller mycket mer skärpta än alla andra i denna värld.

En sanning för mig idag är att Det Stora Landet ljuger om det mesta och att motiven efter andra världskriget har varit allt annat än ädla. En annan är att jag därmed inte kan vara säker på om de och andra verkligen har varit på månen. Jag ifrågasätter att någon skulle ha varit på månen, i alla fall gänget med Armstrong och de andra. Jag har faktiskt varit och kollat på folieformen de sägs ha färdats med och det känns för bräckligt för att ha skett. Kom nu inte dragande med att detta skrivs som någon slags konspirationsteori eller annat. Min avsikt är bara att redogöra för vad jag tror just nu. Jag tror att det mesta vi får förmedlat i Avlånga Landet och i andra länder genom media oftast är felaktigt. Och anledningen till det är att de gånger jag har insyn så rapporteras det från ledningar och väsende på ett sätt som totalt tskiljer sig från hur jag uppfattat det. Och när nära blir intervjuade så är det inte de svaren jag läser som citat strax därefter.
En annan sanning gällande Det Stora Landet är att jag tror mig veta att den berömda scenen med irakierna som välter statyn och klappar dumma Saddam på huvudet med sina skor utfördes av betalda irakiska medborgare. Du kanske själv har sett bilderna från torget som är avspärrat och att det finns tv-team med mat och catering, smink och annat på det av stridsvagnar avspärrade torget? Eller så kollar du på klippet ovan.
Jag ifrågasätter om Ivar Krüger tog självmord, jag tror faktskt att han blev mördad i kapitalismens namn för att andra skulle komma åt hans innehav. Jag skulle verkligen vilja att Janne Josefsson eller någon annan grävde rejält i detta spännande ämne... Om jag skulle ha rätt så kommer i alla fall de skolböcker jag fick läsa skrivas om rejält. Läs på lite mer så kommer du också att börja tvivla.

Om dagen kommer när vi verkligen får reda på vilka som låg bakom alla förändringens vindar som blåst i år i Egypten, Marocko, Algeriet med flera, så kommer vi få reda på att Det Stora Landet var mycket mer verksamt än vi förstått. 
Jag är säker på att den ryske linjedomaren i finalen mellan Västtyskland och England 1966 ville att bollen skulle vara inne och var moraliskt och känslomässigt övertygad att Geoff Hurst avgjorde matchen rättvist. Jag lurar på om vi verkligen fått reda på alla kärnkraftskonsekvenser som funnits. Jag är övertygad att de flesta tyskarna stödde Hitler och att de visste mycket mer om vad som hände än de senare ville erkänna och tillstå. Jag är helt säker på att det finns enormt mycket rasister i Sverige. Och nu orkar jag inte skriva mer... Vad är du säker på, vad betvivlar du och vilka ifrågasätter du då?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag betvivlar att fisk är nyttigt! Gott, det är möjligt men nyttigt? Utan vidare vetenskapliga bevis hävdar jag att det är ett falsarium skapat för att dessa trålslackers ska kunna avyttra sitt bevis på aktivitet, efter ytterligare en lat dag på sjön!
R.S

Unknown sa...

Framförallt, Framför allt, Fram för allt... Så finns det ingen utfiskning. Och detta är kollat med och veriofierat av kockarna på SALT i Tylösand. /Yours truly The MrRARe