05 augusti 2011

Imponerad av Norge

Egentligen är rubriken på detta inlägget allt jag vill med detta inlägg... Jag är SÅ enormt imponerad av Norge och bland annat av deras officiella representanter.
Det tragiska som hänt lämnade efter sig mycket tankar som inte är behagliga men det lämnade även efter sig imponerande saker. Jag är imponerad av Norges press, folket, journalisterna och av deras politiker. Och det är lätt att jämföra med hur jag tycker att motsvarande personer och roller i Avlånga Landet har skött t.ex. Palmemordet, bombmannen i Stockholm, med mera.  


Från de första sändningarna i norsk tv med alla officiella uttalanden från Stoltenberg och andra officiella representanter så har jag bara suttit och imponerats av deras saklighet, tydlighet och ändå mjuka ton. Snabbt sade alla besked att de vill trycka tillbaka med än mer demokrati och öppenhet och inte ett ord om revansch eller hat. Polisen som det första dygnet stod på trappan i polishuset och lämnade tydliga svar på det han ville svara på och tydligt markerade bort alla frågor han inte ville svara på ingav ett enormt förtroende och en skön auktoritet som ingav förtroende.


Och alla människor som fått en mick framstucken har uttalat sig klokt och behagligt. 


Jag har egentligen inte haft så mycket synpunkter eller tankar om Norge tidigare, men just nu så framstår de som enormt professionella och duktiga. 

Inga kommentarer: