05 december 2009

Ett liv i exil

Jag vet att det finns några få välutbildade som direkt tror att detta är ett inlägg om Tom Wolgers legendariska Mockba Music. Det är det inte. Jag sitter på en sådan där plats som jag befinner mig ofta på och hörde att det var en avgång till Mockba och började klura på ett liv i exil.

När jag var yngre var det ett uttryck som användes mycket på historielektioner, om personer och om personer i vår tid, fast då. Min tanke sade mig att jag aldrig längre hörde uttrycket.

Ordet exil handlar, enligt en snabb koll via iPhonen på Wikipedia om landsflykt. ..."ett begrepp som betecknar det förhållandet att en person bor utanför sitt eget land, men utan att ha släppt sin identifikation med landet. Personen som befinner sig i exil, exilanten, kan ha tvingats i landsflykt på grund av social, politisk eller religiös förföljelse. Exilen medför ofrivillig förlust av språklig, social och kulturell samhörighet och förankring. I många länder har exilanter möjlighet att ansöka om asyl som ska skydda dem mot att utvisas tillbaka till det land som de flytt ifrån och som kan hota deras rättssäkerhet."

Så jag ändrar min tanke ovan baserat på detta.

Jag ser alltför ofta ett liv i exil utan att jag kallar det ett liv i exil. Alltför många av våra nära och kära invånare och medborgare i Avlånga Landet lever i exil. Kanske dags att vi blir moderna och är bättre på att se till att de känner sig trygga, välkomna, mår bra, hittar vänner och trivs?

Inga kommentarer: