01 januari 2010

Mod hos de som opponerar sig



Varje gång jag ser demonstrationer ifrån icke-demokratier så blir jag imponerad. Som de kravaller och protester som jag såg från Teheran för några dagar sedan. Det är ändå ett ganska definitivt beslut att bestämma sig för att gå med i en demonstration mot regimen i Iran.



Undrar just hur illa en person har det när den bestämmer sig för att gå ut i Teheran och protestera när de vet vad som finns i potten om de blir identifierade eller gripna.

Misstänker att det är omöjligt att sätta sig in i när jag är uppvuxen i Mellan-Europa och i Sverige. Oavsett hur mycket jag rest i alla världsdelar så kan jag nog aldrig föreställa mig hur Keyvan, Mahdad och andra iranska ungdomar tänker när de går ut på gatorna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Antar att du och några av dina läsare kommer titta på filmen om Farah Diba ikväll? Det skall jag.

Ann

Unknown sa...

Såg den och det kommer ett inlägg om den om några dagar. Sitter just nu och pluggar Iran via Wiki. Vilken djäkla historik. Sedan blir det förmodligen samma plöjning om Irak om jag känner mig rätt.